Testissä Bianchi Aria E-Road Ultegra

ryhmässä: Pyörätestit

Sähköavustus on arkipäivää hyötypyöräilyssä ja yleistyy vauhdilla myös maastossa. Sähköistettyä maantiepyörää olisi kuitenkin vielä jokunen aika sitten pidetty kummajaisena, mutta nyt niidenkin myynti kasvaa etenkin alppimaissa.

(Artikkeli on alun perin julkaistu Fillari-lehdessä 4/2019)
Maastopyörissä keskimoottori on paras ratkaisu, mutta maantiekäytössä asia on toisin. Takanapaan sijoitettu moottori mahdollistaa lähes tavallisen maantiepyörän rungon käytön, kuten Bianchi on tehnyt sähköistäessään Aria E-Roadin. Hiilikuiturunkoiset Aria ja Aria E-Road ovatkin identtiset kaksoset, sillä muotoilu, mitat ja kulmat ovat täysin samat.
Panasonicin 250 wattitunnin akku on integroitu rungon viistoputkeen, mutta sen saa muutaman ruuvin avaamalla vedettyä alakautta keskiön edestä irti. Akkua ei ole kuitenkaan tarkoitus irrottaa, joten lataaminen tapahtuu keskiön yläpuolella sijaitsevasta pistokkeesta.
Harjaton takanapamoottori on sisäisen välityksen ansiosta pieni ja kooltaan melko lähellä Shimano Nexuksen vaihdenapaa. Tehoa on EU-lailliset 250 wattia ja vääntöä 40 newtonia.
Ebikemotion X35 -moottori, akku, säädin ja johdot painavat yhteensä 3,5 kiloa.
Moottorin avustus loppuu 25 kilometrin tuntinopeuden tuntumassa, kuten laki sanoo. Nopeuden tunnistimen anturi on integroitu takahaarukkaan ja lukijan magneetit ovat kiinteä osa takapakan lukitusrengasta.
iWOK-niminen säädin on upotettu rungon vaakaputken etupäähän. Se on simppeli painonappi, jonka ympärillä oleva ledirengas kertoo kolmella eri värillä tehoalueen. Vihreä Eco antaa tehoa 30 prosenttia, 60 prosentin tehon antava Comfort on oranssi ja täydet 100 prosenttia antava Power punainen.
Järjestelmään saa yhteyden älypuhelimen applikaatiolla, jonka kautta pääsee säätämään kunkin kolmen tehoalueen avustusprosenttia, eli sitä kuinka paljon voimaa moottori antaa ajajan oman poljinvoiman päälle. Puhelinta voi käyttää myös monitoimimittarina, jolloin näkee nopeuden, akun varauksen, jäljellä olevan ajomatkan, moottorin avustustehon prosentteina ja paljon muuta dataa.

Takanavassa oleva moottori ei pidä minkäänlaista ääntä, joten sähköavustuksen huomaa liikkeelle lähtiessä vain siitä, että jalkoihin tuntuu tulleen lisää voimaa. Tehoa tulee ulos kuminauhamaisen tasaisesti, eikä läheskään samalla tavalla hyökkäävästi kuin maastopyörien 70–90 newtonia vääntävistä keskimoottoreista. Bianchin Ebikemotion X35 -moottori ei anna myöskään hetkellisesti samanlaisia 500–600 watin huipputehoja kuin keskimoottorit, mikä sekin tekee ajamisesta luomumaista.
Kevyesti rullaava kapearenkainen maantiepyörä kiihtyy ilman moottoriakin muutamalla polkaisulla 25 kilometrin tuntinopeuden tuntumaan. Aria E-Roadilla vauhtia saa kelattua vielä nopeammin. Liikennevaloista sähkö-Bianchi melkein pomppaa liikkeelle ja tasamaalla avustuksen loppumista ei edes huomaa. Moottori vain lopettaa tuuppaamisen ja matka jatkuu lihasvoimalla yhtä hyvin kuin jos alla olisi tavallinen maantiepyörä.
Kammissa ei avustuksen rajamailla ajaminen tai avustuksen loppuminen tunnu samalla tavalla nykimisenä tai ylimääräisenä vastuksena kuin maastofillareissa. Takanapamoottorin suuri etu onkin sen täydellinen polkemisherkkyys ilman sähköjä verrattuna suurimpaan osaan keskimoottoreita. Napamoottori ei kuluta myöskään ketjuja ja rattaita yhtään luomua enempää.
Jos ajaa kokonaan ilman avustusta, Aria E-Roadin (11,9 kg) ja tavallisen Arian (8,5 kg) 3,4 kilon painoero tuntuu alkukiihdytyksissä ja nousuissa. Tasamaalla ja laskuissa E-Road kulkee samalla energialla +26 km/h:n nopeuksia kuin hyvä maantiepyörä. Maantiepyöräilyssähän suurin osa wateista kuluu ilmanvastuksen voittamiseen ja painolla on suurempaa merkitystä vain nousuissa.

Polttomoottorien männistä parhaiten tunnettu Mahle osti Ebikemotionin vuonna 2018. Kaupalla saksalaiskonserni pyrkii vahvaksi tekijäksi sähköpolkupyörissä ja muissa kevyissä sähköajoneuvoissa. X35-takanapamoottorin lisäksi luvassa on siis muutakin tekniikkaa sähköfillareihin.
Moottorin nopeusanturi on integroitu takahaarukkaan ja sen magneetit ovat kiinteä osa takapakan lukkorengasta.
Älypuhelimella pääsee räätälöimään avustuksen tehoa, ja näytöltä selviää paljon erilaista informaatiota. Ohjaustankoon kiinnitettynä puhelin toimii myös ”ajotietokoneena”. Rungossa sijaitseva ledinäyttö kertoo avustuksen tason ja akun varauksen. Keskellä olevasta napista painamalla vaihdetaan tehomoodeja

Ajoimme Bianchi Aria E-Roadilla useita satoja kilometrejä, joiden aikana satulassa oli aikaa miettiä pyörän käyttötarkoitusta. Suomen yleensä melko tasaisissa maastoissa ei maantiepyörän sähkömoottorista ole porukkalenkeillä iloa, paitsi ehkä muutamassa jyrkässä vastamäessä. Yksin ajaessa sillä voi kuitenkin nautiskella. Nousut kykenee ajamaan moottorin ja lihasten yhteistyöllä, kun pitää vauhdin sellaisena, ettei rajoitin puutu peliin. Kiipeäminen sujuu yhtä lailla istuen ja putkelta, sillä takanapamoottori avustaa tasaisesti, vaikka pyörittäminen olisi runttaamisen takia kulmikasta. Jos haluaa lisää rasitusta mäkiin, voi valita napista täyttä tehoa pienemmän avustuksen tason.
PK-lenkkejä tai palauttavaa harjoitusta on mukava ajaa sähköllä. Mäkiin ei tarvitse himmailla eikä jalkoja hapota jyrkissäkään nousuissa. Moottorin ansiosta ajajan ei tarvitse olla kevyt vuoristokauris, mutta silti laskuissa ja tasamaalla uskaltaa revitellä kovaakin, koska ei ole pelkoa sippaamisesta seuraavaan mäkeen tai vastatuuliosuuteen.
Hyvin rullaava Aria E-Road kulkee kevyellä jalalla, jollei nousu ole todella jyrkkä. Moottori avustaa täydellä teholla todella lyhyitä aikoja ja yleensä nopeus on niin kova, että operoidaan 25 km/h:n yläpuolella, jolloin liikutaan luomuna. Pisin lenkki pyörällä oli 143 kilometriä ja kokonaisnousua kertyi 1090 metriä. Akusta oli silti reissun jälkeen jäljellä 15 prosenttia, vaikka kaikki nousut ajettiin täydellä tehomoodilla ja noin 24 kilometrin tuntinopeudella. Keskinopeus oli karvan alle 29 km/h, eli Bianchi liikkuu kivasti, vaikka pääosin mentiin pelkällä lihasvoimalla. Wattipolkimien mukaan kuskin keskitehot olivat 136 wattia.

Aria E-Roadin huomaa sähköpyöräksi vain katsomalla takanapaa takaviistosta. Tästä kulmasta se on kuin mikä tahansa Ultegran osilla varustettu maantiefillari.

Koeajon perusteella ei tarvitse ihmetellä, miksi sähköavusteiset maantiepyörät alkavat olla yleinen näky vuoristoteillä. Ajaminen saa aivan uusia ulottuvuuksia, kun rasitustasoa voi säädellä, vaikka kunto ei ole aivan tapissa. Nibaliksi Nibalin paikalle ei Bianchin 250 watin teho kuitenkaan riitä, vaikka kampia pyörittäisi keskivertokuntoinen raskastekoinen aktiivipyöräilijä. Se nimittäin tarkoittaisi, että moottorin lisäksi pitäisi omia watteja pystyä tuottamaan 10–20 kilometrin pituisissa nousuissa keskimäärin 150, joka vaatii jo melko kovaa ajokuntoa.
Mäkisessä maastossa ja vuoristossa sähköpyörä mahdollistaa myös eritasoisten ajajien yhteislenkit. Moottori tasoittaa tietenkin painoeroja, joten tiukassa kunnossa oleva kuntoilija ja ruokapöydässä pidempään viihtynyt harrastaja nousevat mäkiä samaan tahtiin.
Nousun jälkeen tulee aina jossain vaiheessa alamäki ja laskuissa Bianchi Aria E-Road Ultegra kulkee kuin luoti. Normaalia painavampi pyörä rullaa hyvin ja 28-milliset renkaat tasoittavat rupisenkin asfaltin tärinät.
Loivan etuhaarukan kulmansa ansiosta Aria on vakaa ja helppo ajettava. Pyörä pitää linjansa nopeissa kaarteissa, joten luotto säilyy kovassakin hurjastelussa. Levyjarrujen ansiosta meno pysyy hallinnassa, vaikka mutkat tulisivat hiukan silmille. Laskuissa tuntuu jopa siltä, että painonsa takia Aria E-Road on jopa helpompi ajaa kuin muuten täysin identtinen Aria.
Vaikka Suomen ”alpeilla” selviää kohtuullisella kunnolla myös luomuna, löytyy maantiesähkäreille käyttöä. Aria E-Road silottaa lyhyetkin nousut ja kesyttää maantiepyöräilijän perivihollisen eli vastatuulen. Työmatkakäytössä se toimii menomatkalla hikivapaana kruisailupyöränä ja kotiin voi taittaa luomuna tavoitellen omaa tempoennätystä.

250 wattitunnin akku on integroitu hiilikuiturungon viistoputkeen.

Merkki: Bianchi Aria E-Road Ultegra
Maahantuoja: Cycleurope Finland Oy
Hinta: 4669 euroa
Moottori: Ebikemotion X35 -moottori takanavassa, 36 V, 250 W ja 40 Nm
Akku: 250 Wh
Runkomateriaali: Hiilikuitua
Etuhaarukka: Hiilikuitua
Koko: 55 (muut koot 47, 50, 53, 57, 59 ja 61)
Paino: 11,9 kg (ilman polkimia)
Ohjaus/satulakulma: 72,5/73,5 astetta
Vaakaputken pituus: 55 cm
Satulaputken pituus: 52 cm
Akseliväli: 99 cm
Takahaarukan pituus: 41 cm
Keskiön korkeus: 27,5 cm
Vaihteensiirtäjät: Shimano Ultegra
Etu- ja takavaihtaja: Ultegra/Ultegra
Jarrut: Ultegra hydr. levyjarrut, jarrulevyt 160 mm
Kammet/rattaat: Ultegra, 172,5 mm/ 36/52
Takarattaat: Ultegra, 11–32, 11 ratasta
Keskiölaakeri: Ultegra
Vanteet: Vision Trimax Disc 30
Navat: Vision, takana Ebikemotion
Renkaat: Vittoria Rubino, 28 mm
Ohjaustanko/kannatin: Reparto Corse, 42 cm/Reparto Corse, 11 cm
Ohjainlaakeri: FSA
Satula/tolppa: Selle Royal Seta SL/Reparto Corse carbon
Kiekkojen paino: 4,99 kg (mukana renkaat, rataspakka, jarrulevyt ja läpiakselit)
Takakiekon paino 3,65 kg, etukiekko 1,33 kg