Koeajossa Canyon Grail:ON CF 8 eTap

Canyonin Grail:ON uutuusmalli muistuttaa järeää aeropyörää maastopyörän renkailla ja keskiömoottorilla. Leveät renkaat, pitkä toimintasäde ja vakaan varma ajokäytös tekevät siitä monipuolisen yleistyökalun sekä harrastus- että hyötykäyttöön.

Canyon käyttää peräti kolmen eri valmistajan moottoreita. Maastopyörissä Shimanon keskiömoottoreita, maantiepyörä Endurace:ONissa sekä sporttihybridi Roadlite:ONissa Fazuan putkimoottoria, kun taas uuteen gravelpyörään on valittu Bosch Performance Line CX Gen4.
Täksi vuodeksi uusittu Gen4 on keskiömoottoreiden pienimmästä ja kevyimmästä päästä. Se painaa 2,9 kiloa ja sopii hyvin myös Grail:ONin hiilikuiturunkoon. Boschin 500 wattitunnin akku on integroitu viistoputkeen ja irtoaa avaimesta kääntämällä.
Uusimmalla päivityksellä vääntöä on 85 newtonmetriä. EU-laillinen jatkuva teho on 250 wattia, mutta hetkellistä huipputehoa eli peak poweria irtoaa noin 550 wattia.

Turbo-tehon avustusprosentti on 340 prosenttia. Kansantajuisesti se tarkoittaa, että moottori tuottaa 3,4-kertaisesti ajajan tuottamat watit.
Canyon on valinnut Grail:ONiin maastopyöristä tutun ohjelman, joten moottorissa on automaattisesti poljinvoiman mukaan Tourin ja Turbon välillä säätyvä eMTB-tehoasetus. Sen takia siitä löytyy myös uusi, hetkessä täyden tehon nopealla polkaisulla tuottava extra-boosti!

Avustusprosentit ja väännöt ovat: Turbo 340 % / 85 Nm, eMTB 140 % / 50 Nm – 340 % / 85 Nm, Tour 140 % / 50 Nm ja Eco 60 % / 40 Nm.

Boschin systeemi on täysin suljettu ja siihen pääsevät käsiksi vain valtuutetut huoltofirmat. Tätä perustellaan sillä, että näin softaan ei ole mahdollista tehdä ulkopuolisten valmistajien tuotteita, joilla pääsee esimerkiksi peukaloimaan nopeusrajoitusta ja/tai tehoalueiden prosentteja.

Näyttö on mustavalkoinen Bosch Purion, jonka sivuissa on napit tehoalueiden säätöön ja informaation selaamiseen. Purion kertoo vain perusasiat: akun varauksen, valitun tehoalueen, nopeuden, matkan ja kuinka pitkän matkan akun kulloisellakin varauksella suunnilleen pääsee.

Canyon lupaa akun riittävän jopa 120 kilometrin ajoon, eikä väite ole kaukana totuudesta. Me pääsimme melko tasaisessa maastossa Ecolla ja Tourilla toista sataa kilometriä. Jos vain jalkaa riittää, ajamalla yli 25 km/h pääsee tietenkin vaikka Hangosta Nuorgamiin!

Koeajossa ollut Grail:ON CF 8.0 eTap on malliston kallein versio. Sen lisäksi tarjolla on 5299 euron hintainen Grail:ON CF 8.0 Shimano GRX RX812 GS ja 4999 euroa maksava Grail:ON CF 7 Shimano GRX RX812 GS, josta on myös naisten malli. Hiilikuiturungon, moottorin ja akun osalta kaikki sähkö-Grailit ovat samanlaisia. Hintaero tulee vaihteista, jarruista ja kiekoista.

Koeajopyörässä on Sramin Force-sähkövaihteet ja samaan sarjaan kuuluvat jarrut 160-millisillä levyillä. Hiilikuituiset kammet ovat FSA:n valmistamat, ja mustaa kuitua ovat myös DT Swissin kiekkojen hiilikuitukehät. 50-millisten Schwalben G-One Bite -renkaiden kanssa kiekkosetti painaa vain 3,86 kiloa.

Ajokuntoinen Grail:ON CF 8.0 eTap ilman polkimia heilautti vaakaan lukemaksi 16,1 kiloa, joka on kohtuullinen paino keskiömoottorilla varustetulle fillarille.

Isolla ilmatilalla olevien renkaiden lisäksi on sähköistettyyn Grailiin haettu mukavuutta tärinää vaimentavalla halkaistulla lehtijousityyppisellä satulatolpalla ja kaksitasoisen lentokoneen siipeä muistuttavalla ohjaustangolla.

Hiilikuituinen gravelcockpit-ohjaustanko ja kannatin ovat yhtä palaa. Tangon asentoa ei siis voi säätää ja kannattimen pituuden muuttaminen vaatii koko paketin vaihtamisen. L-kokoisessa testipyörässä on vakiona 9-senttinen kannatin, mutta tarjolla on myös lyhyempi 7,5-senttinen ja pidempi 10,5-senttinen. Pidemmässä combossa tanko myös levenee 46-senttiseksi. 30 päivän palautusajan puitteissa ohjaamon voi maksutta vaihtaa erikokoiseen.

Jo satulan paikkaa ja korkeutta säätäessä huomio kiinnittyy korkealla olevaan ohjaustankoon. Canyonin mukaan Grail:ONissa onkin rennompi ja pystympi ajoasento kuin luomu-Grailissa.

Purion-mittari on ohjaustangon alatason vasemmassa laidassa ja nappeja pystyy painelemaan sekä peukalolla että etusormella. Graveltyyppisessä ajossa tehoalueiden vaihtamiseen on kuitenkin hyvin aikaa ja toisaalta paljon harvemmin tarvetta kuin maastopyörässä. Lähinnä mittarista tulee katseltua akun varausta.

Moottorista kuuluu vieno surina, jonka katoamisesta huomaa, kun avustus loppuu noin 25 km/h tuntumassa. Luomunakin Grail:On kulkee melko kevyesti. F-lehden kovajalkaisimpiin kuuluva testiniilo pysyi sillä gravelporukkalenkillä peesissä jopa 45 km/h vauhdissa, joten leveät Schwalven G-Onit rullaavat liukkaasti asfaltilla. Poluilla ja hiekkatiellä ne toimivat vieläkin paremmin. Boschin moottori vastustaa ylivauhdissa vain joitakin watteja verrattuna luomupyörään.

Eco- ja Tour-tehoilla moottorin avustus on luomumaista. Turbolla alkaa jo tuntua kuin kuskille olisi vaihdettu pro-tason jalat, sillä potkua on jyrkissäkin nousuissa riittävästi. Uusiksi muokattu softa sallii sekä kovat pyöritykset että hitailla kampikierroksilla väännättämisen.

Fillari-lehden lähimaastossa on jyrkkäpiirteinen latuverkosto, jonka laskuissa pääsee rullaamalla lähes kuuttakymppiä. Siellä Grail:ON kulkee kuin täysjäykkä 29-maastofillari. Keula ei venkoile urissa ja eturengas menee minne kuski haluaa. Etuhaarukka, runko ja hiilikuitukiekot tuntuvat superjäykiltä, mikä on yksi taustatekijä vakaaseen vauhtiajoon.

Hiekkateillä ja rupisella asfaltilla erikoinen ohjaustanko ja satulatolppa suodattavat osan tärinästä, mutta suurin kiitos ajomukavuudesta lankeaa leveille renkaille. Noin kahden barin paineilla kumit ovat sopivan kimmoisat, eivätkä lyö silti läpi.

Takahaarukka on yhtä pitkä kuin useissa 29-maastopyörissä ja myös akseliväli on pitkähkö. Siksi Canyon menee kuin kiskoilla, mutta ei ole junamaisen kankea. Ohjaus on alkuun jopa ylinopean tuntuinen, mutta kun terävään kääntymiseen tottuu, mutkiin uskaltaa päästellä älytöntä vauhtia. Pyörän saa jopa lievään ”nelipyöräluisuun”, kun leveät ja joustavat renkaat matalilla paineilla alkavat myötäämään.

Grail:ONilla voi ajaa melkein missä tahansa. Hyväpintaisilla poluilla se kulkee kuin XC-pyörä. Hiekkateillä se on parhaimmillaan, oli pinta karkeaa soraa tai pehmeää santaa. Asfaltilla se kulkee kuin pitkän matkan maantiefillari.

Pääasiassa maastopyöriin suunniteltu vääntävä Boschin keskiömoottori sopii yhteen monikäyttöisen rungon kanssa. Miedoilla tehoilla ja myös ajamalla ison osan lenkistä yli 25 km/h homma on täysveristä kuntoilua. Turbolla voi lepuuttaa jalkojaan tai kruisailla työmatkoja hikeentymättä.
Lisävarusteena saa tukevat lokasuojat ja leveätkin nastarenkaat sopivat pyörimään etu- ja takahaarukassa. Silloin eivät talvi ja rospuuttokelitkään haittaa harrastamista tai työmatkaliikkumista.

Property Value
Merkki Canyon Grail:ON CF 8.0 eTap
Maahantuoja Canyon Finland
Hinta 5,999 euroa
Moottori Bosch Performance Line CX Gen4, 85 Nm ja 250 W
Akku Bosch PowerTube, 500 Wh
Runkomateriaali Hiilikuitu
Etuhaarukka Hiilikuitua
Koko L (muut koot 2XS, XS, S, M, XL ja 2XL)
Paino 16.10 kg (ilman polkimia)
Ohjaus/satulakulma 71.75/73.5 astetta
Vaakaputken pituus 57 cm
Satulaputken pituus 55.2 cm
Akseliväli 105.9 cm
Takahaarukan pituus 44 cm
Keskiön korkeus 28.5 cm
Vaihteensiirtäjä Sram Force AXS
Takavaihtaja Force eTap AXS
Jarrut Force HRD, jarrulevyt 160 mm
Kammet/rattaat FSA CK-702 Gen4, 175 mm/44
Takarattaat Force XG-1270, 10–36, 12 ratasta
Vanteet DT Swiss HGC1400 Spline
Navat DT Swiss
Renkaat Schwalbe G-One Bite 28×50 mm
Ohjaustanko/kannatin Canyon CP07 Gravelcockpit CF, 44 cm/9 cm
Ohjainlaakeri Integroitu
Satula/tolppa Fizik Tempo Argo R3/Canyon S15 VCLS 2.0 CF
Kiekkojen paino 3.86 kg (mukana renkaat, rataspakka, jarrulevyt ja läpiakselit)

 

Post navigation

Leave a Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Jos pidät tästä postauksesta, saatat pitää myös näistä