Miten käy silloin, kun sähköpyörän takuuaika on mennyt umpeen ja pyörän moottori tai akku tekevät tenän? Korjataanko moottoreita vai joutuuko asiakas ostamaan uuden? Mitä maksaa ja kauanko kestää? Onko vaihtoakkuja saatavana suoraan kauppiaan hyllystä vai pitääkö ne tilata ulkomailta?
Lähetimme liudan kysymyksiä muutamien alan isojen toimijoiden ja parin jälleenmyyjän vastattaviksi. Kysymykset lähtivät Helkama Veloxille (Bosch, Brose, Yamaha), Tunturi-Hellbergille (Bosch, Shimano, Yamaha), Team Shimano Finlandille (Shimano), Pyöräliike Lundbergille (Bosch, E-Going, Shimano), Ebike Brothersille (Bosch, Shimano, Yamaha) ja Specializedin Suomen yhdyshenkilölle Eki Vainikalle (Brose Specializedin omalla softalla).
Kaikki vastaajat kertovat pyöriensä moottorien ja akkujen takuuajaksi kaksi vuotta.
Specializedin takuussa on 15000 ajokilometrin ja akkujen osalta 300 täyden latauskerran rajaus. Shimanon akuilla on lisäksi 1000 lataussyklin takuu ennenaikaista kapasiteetin laskua varten. Jos Shimanon akun kapasiteetti laskee alle 60 prosenttiin 1000 lataussyklin aikana, asiakas saa uuden akun, vaikka akku olisi kahta vuotta vanhempikin.
Kahden vuoden ajan sähköpyöräilijä voi siis ajella huoletta takuuseen luottaen. Kannattaa toki muistaa, ettei takuu kata mitä tahansa, ei varsinkaan kuskin itse esimerkiksi hurjapäisellä ajollaan aiheuttamia vaurioita. Takuuehtojen yksityiskohdista kannattaa tentata myyjää pyörän oston yhteydessä.
Sähköpyörien moottoreita löytyy pyöräliikkeistä hyllytavarana vaihtelevasti.
Boschin moottorit ja Spessun Broset tulevat merkkien Euroopan keskusvarastolta.
Brosen toimitusaika on Spessun tapauksessa 4–8 päivää. Kun kyse on Boschista, rikkoutunut moottori lähetetään yleensä ensin Saksaan, mistä tulee tilalle vanhan moottorin ohjelmalla ohjelmoitu uusi moottori. Prosessin kesto on yhdestä kolmeen viikkoa.
Shimanon moottoreita on tällä hetkellä varastossaan noin 15 jälleenmyyjällä, muun muassa kyselyymme vastanneilla Lundbergilla ja Ebike Brothersilla. Jollei ole, maahantuojan varastosta Vantaalta löytyy kaikkia Shimanon moottorityyppejä, ja vaihtomoottori toimitetaan perille parhaimmillaan yhdessä arkipäivässä.
Yamahan moottoreita on sekä Tunturi-Hellbergillä että Helkama Veloxilla varastoissaan heidän valikoimissaan oleviin pyöriin.
Helkamalta löytyy myös Brosen koneita. Helkamalta kerrotaan, että jälleenmyyjät voivat halutessaan hankkia Yamahan ja Brosen moottoreita omiin varastoihinsa. Moottorien rikkoutuminen on tosin harvinaista ja ne ovat hintavia varastoida, joten myyjät eivät ole kovin innokkaita pitämään niitä hyllytavarana.
Sähköpyörien moottorit ovat melko kalliita ja niiden hintahaitari on suuri. Shimanon moottorien suositushinnat liikkuvat 649 euron (E5000) ja 1049 euron (E8000) välillä. Yamahan moottorien hinta on 990–1100 euroa, ja myös Broset maksavat 1100 euroa.
Ebike Brothers ilmoittaa myyvänsä vaihtomoottoreita 600–800 euron hintaan. Specializedin Broseille on määritelty huolto-ohjelma, jossa moottorin hinta riippuu pyörän iästä. Boschin moottoreille ei saamistamme vastauksista ilmennyt tarkkoja hintoja.
Suomalaisten pyöräliikkeiden mahdollisuudet huoltaa ja korjata sähköpyörien moottoreita vaihtelevat. Boschin tiettyihin moottoreihin on saatavissa korjaussarja, Broseen taas vaihdetaan vetohihna 15000 kilometrin välein. Spessuissa käytettyihin Brosen koneisiin jälleenmyyjät koulutetaan tulevaisuudessa tekemään joitakin huoltoja. Ebike Brothersilta taas kerrotaan, että heiltä onnistuu Boschien lisäksi myös Yamahan moottorien korjaus riippuen siitä, millainen vika on kyseessä. Shimanon moottoreihin Ebike Brothers ilmoittaa pystyvänsä vaihtamaan laakerit, joskin maahantuoja kertoo, että moottori on huoltovapaa ja sen kestoiäksi on määritelty muun pyörän käyttöikä. Crescent-pyörien E-Going-etunapamoottori on purettavissa ja huollettavissa.
Yleisesti ottaen rikkoutunut moottori vaihdetaan usein uuteen. Moottorit ovat kuitenkin varsin kestäviä, joten vaihtoja ei ole toistaiseksi tehty paljoakaan. Esimerkiksi Lundbergilta kerrotaan, etteivät he ole joutuneet vielä tekemään ainuttakaan takuuajan ulkopuolista moottorinvaihtoa.
Akkujen suhteen tilanne on valoisa. Kaikkiin kyselyn piirissä olleiden valmistajien järjestelmiin löytyy uusia akkuja joko suoraan liikkeistä hyllytavarana tai vähintään maahantuojan varastosta. Akun ostoa ei välttämättä kannata venyttää siihen asti, että alkuperäinen hiipuu ja ajomatkat lyhenevät. Osa intohimoisista sähköpyöräilijöistä ostaa vara-akun jopa uuteen pyörään voidakseen käyttää sitä sillä aikaa, kun toinen on latauksessa.
Huono uutinen on se, että akut ovat kalliita ja hintahaitari suuri. Shimanon akut maksavat mallista riippuen 479,90–669 euroa. Yamahan 500 wattitunnin akun suositushinta Helkama Veloxilla on 1100 ja Brosen akkujen 1050 (600 Wh) tai 1190 euroa (700 Wh). Boschin Performance 500 Wh:n akun hinnaksi Ebike Brothers kertoo 749 euroa. Spessun pyörien akuista poimitut pari hintaesimerkkiä kertovat Vado- ja Como-pyörien 604 wattitunnin akun maksavan 979 euroa ja uuden Turbo Levo -täysjouston tehokkaamman, 700 wattitunnin akun 1399 euroa.
Akun hinta kytkeytyy sen energiamäärään. Mitä enemmän wattitunteja, sitä enemmän akussa on yleensä kennoja ja sitä korkeampi on sen hinta. Halvimmillaan sähköpyörän akun saa noin 450 eurolla. Tällöin kyseessä on usein tavaratelineen alle kiinnitettävä malli.
Muita sähköpyöriin liittyviä varusteita, kuten näyttöjä ja ohjainyksiköitä, löytyy jälleenmyyjiltä vaihtelevasti. Rikkoutumiselle alttiita ja kuluvia osia pyritään pitämään varastossa tai niitä ainakin saa maahantuojilta lyhyellä toimitusajalla.