Koeajossa Fantic Integra Fat Sport

ryhmässä: Pyörätestit

Fanticin sähköavusteinen paksupyörä sai 2019-mallivuodelle samanlaisen Integra-muotoilun kuin italialaismerkin täysjoustot. Hydroformaamalla muokattu vaakaputki on sekä tyylikäs että tukeva ja kotelomaiseen viistoputkeen upotettu akku täydentää kokonaisuuden.

(Artikkeli on julkaistu Fillari-lehdessä 7/2018)
Harva valmistaja on panostanut sähköavusteisten läskipyöriensä ulkoasuun, sillä lopputulos näyttää useimmiten siltä kuin melko tavalliseen putkirunkoon olisi istutettu moottori keskiön paikalle. Integra Fat Sport on poikkeus, sillä se on Cube Nutrail Pron ohella eräs viimeistellyimmistä sähköläskeistä. Fanticin monella tavalla muotoiltu rungon etukolmio ja puoliksi integroitu akku tekevät kokonaisuudesta menevän näköisen. Muovikuorien alle piilotettu, noin 45 asteen kulmaan käännetty moottori täydentää virtaviivaisen paketin.
Brosen Drive-S -moottorin alumiinikuoret ovat standardimalliset, ja pyörävalmistajat joutuvat keksimään kukin oman tapansa piilottaa se runkoon. Boschin, Shimanon ja Yamahan moottorithan ovat useimmiten melkein kokonaan näkyvissä. Fanticissa moottorin alla kiertää paksu alumiinilevy, joka suojaa osumilta.
Akkua voi ladata sen ollessa kiinni pyörässä ja akun saa myös nopeasti kotilataukseen irrottamalla yhden pultin.

630 wattitunnin akku on upotettu kotelomaiseen viistoputkeen ja sen saa irti avaamalla kuvassa näkyvän kuusiokantaisen pultin.
Näyttö on minimaalinen ja toimii myös keinukytkimenä josta vaihdellaan tehoaluieita.

Fanticin keulalla joustaa 120-millinen Rock Shox Bluto RL Solo Air, joka on helppo säätää kohdalleen. Vasemmassa alaputkessa on taulukko, jolla pääsee alkuun. Me laitoimme sikaliukkaaseen syysmetsään paineet kuskin painon mukaan alakanttiin ja paluupuolen aavistuksen hitaalle. Sillä saimme pallomaisen eturenkaan pomppimista kuriin. Rengaspaine laitettiin edessä 0,65:een ja takana 0,55 bariin.
Fanticin minikokoinen mittari aiheutti alkuun pään raapimista. Akun varaus ja tehomoodi ovat näytössä niin pienellä, että maastoajon tärinässä niistä ei saa selvää. Nopeus sentään erottuu. Ihmettelyn aihe olivat tehomoodit, joita on näytön mukaan neljä. Silti vain kolmella ensimmäisellä avustus on pelissä ja neljännellä veto loppuu.
Fanticin täysjoustopyörissä on selkeämpi ja isompi näyttö sekä kolme tehomoodia. Monessa muussa Brose-pyörässä tehoalueita on neljä, joten tämä pikkunäyttö lienee tehty niitä varten. Muutaman hörhöilyn jälkeen oppi käyttämään vasemman peukalon keinukytkintä niin, ettei napsauttanut vetoa pois, kun luuli kytkevänsä turbon päälle.
Ratkaisu on erikoinen ja hämmennystä aiheuttava. Toivottavasti samainen mittarin konfiguraatio löytyy vain esituotantosarjan pyöristä.

120 milliä joustava keula on sopivan pintaherkkä ja toimii nelituumaisen läskirenkaan kanssa hyvin.
Neljän tuuman levyinen ja sitä leveämpikin rengas sopii pyörimään hyvin takahaarukassa, mutta ketjulinjan kanssa saattaa isomman munkin kanssa olla ongelmia?

Läskipyörien geometria on melkein kiveen hakattu. Etenkin ohjauskulma on vakiintunut leveiden renkaiden takia noin 69 asteeseen. Jyrkkä kulma tekee ison renkaan kääntelystä kohtuullisen näppärää eikä aiheuta itsekääntyvyyttä. Eturengas ei siis lähde venkoilemaan ja kääntymään sisäkurviin omia aikojaan. Syy kyseiseen ilmiöön syntyy koska läskipyörän eturenkaan kosketuspinta muuttuu kallistettaessa tuntuvasti ja sitä pyritään minimoimaan jyrkällä kulmalla.
Ohjaukseen vaikuttavat myös keulan offset, ohjainkannattimen pituus ja renkaan paine. Pienikin paine-ero tuntuu, ja jos ohjaus temppuilee, painetta kannattaa nostaa vaikka 0,05 baria kerrallaan. Jossain pyörässä 0,5 baria voi tuntua huonolta, mutta 0,6 baria rauhoittaa homman laakista.
Integra Fat Sportissa on M-kokoiseen paksupyörään pitkähkö vaakaputki, joka osaltaan rauhoittaa ajokäytöstä. Takaa todella matala vaakaputki tekee ohjaamosta väljän, joten konttorissa pääsee liikkumaan sekä pituus- että sivusuunnassa.
Iso pehmeä eturengas ja 120 milliä joustava keula tasoittavat maaston epätasaisuudet tehokkaasti. Vaikka läskipyörä ei ole ykkösvalinta kovavauhtiseen maastoajoon, yllyttää Fantic myös vauhtileikittelyyn. Pyörä pysyy valitulla ajolinjalla vakaasti, oli alla sitten kiviä tai juuria. Kropalla pitää kuitenkin muistaa kevennellä takapäätä isoissa ryskyissä, jottei takarengas lyö vanteelle ja puhkea.
Neulaspoluilla tuntuu melkein kuin ajaisi kapearenkaisella sähköpyörällä, sillä niin hyvin Fantic rullaa ja vastaa ohjausliikkeisiin. Yhtä lailla homma toimii hitaassa peikkometsässä.
Brosen moottori potkii täydellä teholla vahvasti, kun hiukankin pistää painetta polkimille. Syysliukkaassa juurakossa kakkosteholla on mukavimman oloista ajaa, sillä silloin ehtii vielä hyvin valitsemaan ajolinjatkin.
Osaava kuski pystyy täydellä teholla hyödyntämään haastavassa maastossa kiihtyvyyttä, jolloin Fantic pomppaa ketterästi kivien ja esteiden yli. Hidas maasto ja täysi teho vaativat kuitenkin hyvää tatsia jarrukahvoista, sillä vauhtia pitää osata sopivasti tappaa erityisesti jyrkkiin kuumottaviin laskuihin lähtiessä. Kesyimmällä teholla ei vauhti maastossa huimaa, sillä se soveltuu lähinnä akun säästämiseen siirtymillä.
Fantic on viisaasti valinnut pyörään 630 wattitunnin akun. Se riittää täydellä teholla rankassakin maastoajossa parisen tuntia. Sopivasti tehoalueita lenkillä vaihtelemalla pääsee helposti yli kolme tuntia. Matkassa se tarkoittaa silkkaa maastossa ajamista noin 40–60 kilometriä.

Kammet ovat 175-milliset ja eturattaassa on mieto spaideri, jolla ketjulinja on saatu tarpeeksi sivuun isoa rengasta varten. Q-faktori ei ole silti kuin pari senttiä normaalia leveämpi, joten jalat eivät ole liikaa längellä.

Integra Fat Sportin osat ovat hyvää perustavaraa. Sramin Level-jarrut ovat tehokkaat ja etenkin 200-millisellä etulevyllä pyörä pysähtyy tunnokkaasti. Sramin NX-vaihteet ovat tarkat kunhan säädöt ovat tarkasti kohdallaan.
Välitykset on valittu sopivasti yhteen Brosen moottorin väännön ja läskipyörän hurjan pidon kanssa. Ylös pääsee melkein seinää, kunhan tasapaino riittää tarpeeksi hitaaseen vauhtiin. Brosella pystyy ajamaan nousuja täydellä teholla myös hitaasti pyörittäen ja todella pienellä poljinvoimalla. Ikään kuin kaasuttaa jaloilla ja etsii perstuntumalla sopivaa pitoa. Kannattaa ehdottomasti opetella, jotta pyörästä ja moottorista saa ulosmitattua kaiken hauskuuden.
Ajamisen helppous, vakaa runko sekä superhienosti toimiva ja tehokkaasti potkiva, mutta silti luomumainen moottori tekevät Fanticista yhden parhaista sähköläskeistä! Plussaa tulee isosta akusta.

Merkki: Fantic Integra Fat Sport
Maahantuoja: Funbike
Hinta: 4 390 euroa
Moottori: Brose Drive-S, 250 W, 90 Nm, paino 3,4 kg
Akku: BMZ, Li-ion, 630 Wh, paino 3,57 kg
Runkoputki: Alumiinia
Etuhaarukka: RockShox Bluto RL Solo Air, joustomatka 120 mm
Koko: M (muut koot S ja L)
Paino: 24,65 kg (ilman polkimia)
Ohjaus/satulakulma: 68,5/73 astetta
Vaakaputken pituus: 60,5 cm
Satulaputken pituus: 46 cm
Akseliväli: 117,9 cm
Takahaarukan pituus: 49 cm
Keskiön korkeus: 32,5 cm
Vaihteensiirtäjä: Sram NX
Takavaihtaja: NX
Jarrut: Sram Level, jarrulevyt 200/180 mm
Kammet/rattaat: Miranda, 175 mm/32
Takarattaat: Sram 11–42, 11 ratasta
Vanteet: Gipiemme
Navat: Gipiemme
Renkaat: Schwalbe Jumbo Jim 26×4″
Ohjaustanko/kannatin: Fantic alu, 74 cm/Fantic alu, 8 cm
Ohjainlaakeri: FSA
Satula/tolppa: Selle Royal Verve/Fantic alu
Kiekkojen paino: 8,08 kg (mukana renkaat, rataspakka, jarrulevyt ja läpiakselit)

Tuoreet ryhmästä Pyörätestit

Koeajossa Fantic Passo Giau

Italialainen Fantic on siitä harvinainen fillaritehdas, että se valmistaa vain moottoroituja kaksipyöräisiä.…

Siirry Sivun alkuun