

Shimanon uusi lippulaiva EP8 painaa vain 2,6 kiloa ja on ulkomitoiltaan 8000-sarjan moottoria selvästi pienempi. Vääntöä on nyt 85 newtonmetriä ja akun kapasiteetti 630 wattituntia. Moottorin kuoret ovat magnesiumia. EP8 lämpenee vähemmän ja on myös yhtä hiljainen kuin 7000-sarjan moottori. Kiinnityspisteet runkoon ovat samat kuin 7000- ja 8000-sarjan moottoreissa, joten ainakin teoriassa vanhaan pyörää voi hankkia EP8-moottorin. Myykö Shimano irtomoottoreita onkin sitten toinen juttu?
Lupausten mukaan täysi vääntö ja hetkellinen huipputeho tulevat ulos entistä kevyemmällä jalkatyöllä. Trailimoodissa ohjelma vaihtaa tehoalueita automaattisesta, kuten ennenkin, mutta tekee sen nyt vieläkin luonnollisemmin.
Shimanon mukaan moottorin sisäinen kitka on vähentynyt, joten akun kulutus on vanhaa miedompi. EP8 kulkee myös 25 km/h nopeuden jälkeen herkemmin kuin Steps E8000. Rangen, eli ajomatkan täydellä akulla, kerrotaan lisääntyneen jopa 20 prosenttia.
Kampia on tarjolla neljää pituutta: 160 mm, 165 mm, 170 mm ja 175 mm. Eturattaita on kolme: 34, 36 ja 38.


Uusi värinäyttö muistuttaa vanhaa, mutta siihen voi itse räätälöidä profiileja. Vasemmalla peukalolla operoitavat keinuviputyyliset napit muistuttavat 7000-sarjaa.
E-Tube Projekt -aplikaatiolla voi moottorin ominaisuuksia säätää monella tavalla. Boost-, Trail- ja Eco-moodeja voi muokata kymmeneen eri tasoon. Vääntöä voi säätää portaattomasti 20-85 Nm välillä. Avustuksen alkuherkkyyttä starteissa voi säätää viiteen eri tasoon. Asetukset saa talteen ja niitä voi vaihtaa mittarista. Profiloinnin voi muokata ja tallentaa vaikkapa eri ajajille tai maaston sekä ajotavan mukaan. Esimerkiksi nopeaan enduroon, rauhalliseen akkua säästävään kruisailuun ja niin edelleen.
Merida on yksi ensimmäisiä valmistajia, joka esittelee 2021-mallistonsa EP8-moottorilla. 160 milliä molemmista päistä joustava eONE-SIXTY on suomalaiseen maastoon täydellisesti sopiva sähköavusteinen endurofillari. Edessä on 2020-mallien tapaan 29 kiekko ja takana 27,5. Hiilikuituisten runkojen lisäksi Meridan mallistoon tulee myös alumiinisia versioita, joten eONE-SIXTY ja EP8-moottori ovat entistä laajemman harrastajakunnan lompakolle sopivia.
Pääsemme kokeilemaan uutta moottoria jo loppuviikosta, joten tarkkoja ajofiiliksiä on luvassa Fillari-lehdessä 6/2020.
