Kyberturvallisuuden Merkitys Moottoriurheilussa on Suurempi, Kuin Ehkä Arvaat

Kasvava verkon ja tekoälyn hyödyntäminen moottoriurheilussa on tuonut paljon etuja, mutta se on johtanut lisäksi siihen, että alalla joudutaan huomioimaan kyberturvallisuus entistä paremmin. Minkälaiset kybervaarat alaa uhkaavat, ja miten niiltä voidaan suojautua? Tässä artikkelissa käsittelemme kyberturvallisuutta moottoriurheilussa.

Moottoriurheilufani ei välttämättä näe, kuinka paljon uusinta teknologiaa moottoriurheilussa käytetään. Käyttötapoja on kuitenkin runsaasti, ja se tietenkin lisää myös erilaisia riskejä.

Lue alta lisää esimerkkejä tavoista, joilla teknologiaa alalla hyödynnetään.

Telemetria

Telemetria tarkoittaa käytännössä sitä, että etäällä olevasta kohteesta kerätään tietoa, ja moottoriurheilun kohdalla näitä tietoja käytetään niin autojen seurantaan kuin niistä kerättyjen tietojen analysointiin tuloksien parantamiseksi: telemetrian avulla seurataan esimerkiksi sekä kuljettajan että auton suorituskykyä.

Telemetriasta on runsaasti hyötyä, mutta sen käyttö vaatii myös kyberturvallisuudesta huolehtimista. Jotta telemetrian avulla kerätyt tiedot pysyvät turvassa niin siirron, analyysin kuin säilytyksen ajan, vaaditaan muun muassa hyviä salausmetodeja. Muuten ulkopuolinen taho saattaa päästä käsiksi dataan ja hyödyntää sitä esimerkiksi kilpailijan aseman parantamiseen.

Viestintä

Viestintä moottoriurheilussakin perustuu internetin käyttämiseen: tiimit ovat suuria, kansainvälisiä ja matkustavat paljon. Verkkoviestintä on nopeaa ja tehokasta ja siinä voidaan hyödyntää monenlaisia välineitä.

Etujen lisäksi verkkoviestintää liittyy kybervaaroja, mikäli eri osapuolet eivät ole suojanneet laitteitaan ja sovelluksiaan. Jos ulkopuoliset pääsevät käsiin arkaluontoisiin viesteihin, niitä saatetaan esimerkiksi julkaista haitan aiheuttamiseksi tai kilpailevan tiimin eduksi.

Kilpastrategiat

Moottoriurheilussa ei pärjätä, jos kilpastrategia ei ole kunnossa. Siinä on kyse suunnitelmasta, jossa määritellään tavat päästä voittoon. Niinpä kilpastrategian on myös pysyttävä salassa laajalta yleisöltä ja kilpailijoilta, jotta ne eivät pääse hankkimaan kilpailuetua tutustumalla toisen tiimin suunnitelmiin. Koska kilpastrategian luomiseen käytetään erilaista dataa ja verkkoon yhdistettyjä välineitä, siihenkin liittyy kyberriskejä.

Seuraavaksi katsomme, minkälaisia kybervaaroja moottoriurheiluun liittyy.

Kybervaarat moottoriurheilussa

Moottoriurheilua uhkaavat monenlaiset vaarat aina vakoilusta kiristykseen ja tietovuotoihin. Moottoriurheilu on myös laji, jossa kyberiskut voivat vaikuttaa jopa kuljettajien turvallisuuteen järjestelmien pettäessä. Lue erilaisista vaaroista lisää alta.

Tietovuodot

Tietovuoto tarkoittaa sitä, että erilaisissa järjestelmissä säilytetyt tiedot päätyvät vääriin käsiin. Moottoriurheilussa tämä voi tarkoittaa monenlaisia asioita – esimerkiksi telemetrian avulla hankittujen tietojen, arkaluontoisten viestien tai vaikkapa kilpa-autoja koskevien tietojen vuotamista.

Tietovuodon taustalla voi olla esimerkiksi heikosti suojattu järjestelmä, johon hakkeri onnistuu murtautumaan. Ongelmana voi olla myös työntekijöille annetut liian kattavat oikeudet, jolloin hyökkääjä voi yhden henkilön tunnukset hankkimalla saada pääsyn tärkeisiin järjestelmiin ja tietoihin. Tunnuksia saatetaan pyrkiä hankkimaan esimerkiksi ovelilla tietojenkalastelu- eli phishing-viesteillä.

Kybervakoilu

Kybervakoilu tarkoittaa sitä, että tiettyä henkilöä tai organisaatiota vakoillaan esimerkiksi haittaohjelmaa hyödyntäen. Mitä moottoriurheiluun tulee, tavoitteena on tyypillisesti hankkia joko taloudellista etua tai saada haltuun salaisiksi tarkoitettuja tietoja.

Kybervakoilussa voidaan hyödyntää erilaisia haittaohjelmia, joiden avulla hankitaan pääsy viestintään, tiedostoihin tai järjestelmiin.

Kiristys

Koska moottoriurheiluun liittyy paljon arvokasta ja salassa pidettävää tietoa, se houkuttelee myös kiristämiseen erikoistuneita hakkereita.

He hankkivat pääsyn tällaiseen tietoon ja ottavat sitten yhteyttä yritykseen, kertovat vuodosta ja pyytävät rahaa sitä vastaan, että tiedot palautetaan ja jätetään julkaisematta. Kiristyshaittaohjelmat puolestaan lukitsevat laitteita tai tiedostoja, ja käyttäjältä vaaditaan rahaa pääsyn palauttamiseksi.

Palvelunestohyökkäykset

Palvelunestohyökkäys eli DDoS-hyökkäys tarkoittaa verkkosivuston tai -sivustojen lamauttamista ylikuormittamalla niitä suurella liikennemäärällä. Näin sivusto lakkaa toimimasta. Hyökkäyksessä käytetään tavallisesti apuna tarkoitukseen valjastettuja tietokoneita, jotka muodostavat bottiverkon.

Palvelunestohyökkäyksiä kohdistetaan usein häirintätarkoituksissa, ja moottoriurheilussa taustalla voi olla halu häiritä tietyn tiimin toimintaa tai esimerkiksi kokonaisen kilpailun toteutumista.

Kyberturvallisuuden merkitys moottoriurheilussa

Kuten yllä mainitut esimerkit osoittavat, kyberturvallisuus on tärkeässä roolissa niin moottoriurheilutiimien jäsenten yksityisyyden suojaamisessa, arkaluontoisten tietojen ja kilpailua, kilpailijoita ja ajoneuvoja koskevien salaamisessa ja erilaisten iskujen torjumisessa.

Kyberturvallisuus muodostuu monista osasista, joita ovat muun muassa järjestelmien asiantunteva suojaus, jota päivitetään uusia uhkia tunnistettaessa sekä viestinnän salaaminen ja se, että työntekijöillä on vain omaan vastuualueensa liittyviä käyttöoikeuksia.

Tärkeä osa kyberturvallisuutta on myös tiimin jäsenten koulutus. Koko tiimin on hyvä tuntea oma vastuunsa kyberturvallisuudesta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi tietojenkalasteluviestien tunnistamista, vahvojen salasanojen luomista sekä erilaisten turvallisuusohjelmien, kuten VPN-verkon käyttöä.

VPN-verkko tarjoaa kattavan suojauksen

Yksi keskeisimmistä ja monipuolisimmista kyberturvallisuusvälineistä on VPN-palvelu. VPN tarkoittaa virtuaalista erillisverkkoa (Virtual Private Network). Se suojaa kaiken verkkoliikenteen ohjaamalla sen salatun tunnelin kautta – kukaan ei voi esimerkiksi siepata viestintää tai vakoilla käyttäjän liikkeitä internetissä. Näin kaikenlainen tiimin sisäinen viestintä pysyy suojassa, kunhan huolehditaan siitä, että VPN on käytössä kaikilla.

VPN-verkon etu on myös se, että sen avulla voidaan muodostaa turvallinen ja salattu etäyhteys yrityksen järjestelmiin, mikä vähentää merkittävästi kansainvälisten tiimien etätyöskentelyn riskejä. Lisäksi VPN salaa käyttäjän IP-osoitteen, mikä osaltaan vahvistaa tietosuojaa.

VPN-verkkoa voi käyttää yksittäisillä laitteilla, mutta sitä voi käyttää myös reitittimessä. Näin se suojaa kaiken kyseiseen reitittimeen yhdistetyt laitteet, mukaan lukien esineiden internet- laitteet (Internet of Things, IoT).

Esimerkkejä kybervaaroista moottoriurheilussa

Kyberiskuja on jo kohdistettu moottoriurheiluun, mikä osoittaa tarpeen kyberturvallisuudesta huolehtimiselle. Esimerkiksi FIA:an eli Kansainväliseen autourheiluliittoon kohdistunut tietovuoto on noussut otsikoihin ympäri maailmaa.

FIA:n tietovuodon mahdollisti tietojenkalasteluviesti, eli hyökkääjä on saanut haltuunsa kirjautumistietoja, joiden avulla hän on päässyt käsiksi yksityisiin ja arkaluontoisiin tietoihin. Järjestö ei ole kertonut, minkälaisia tietoja hyökkääjä sai käsiinsä, eikä sitä, kuinka mittavasta vuodosta on kyse. On myös viitteitä siitä, että tietojenkalastelua on kohdennettu laajemminkin moottoriurheilualalle, joten muitakin uhreja saattaa olla.

Ferrariin taas on kohdistettu kiristyshyökkäys muun muassa vuonna 2022. Tässä tapauksessa hyökkääjä sai haltuunsa tärkeitä tietoja, joita vastaan hän vaati Ferrarilta lunnaita. Ferrari ei lunnaita maksanut, sillä yrityksessä koettiin, että vahinko oli jo tapahtunut.

Kyberturvallisuudesta moottoriurheilussa ei tule tinkiä

Kyberturvallisuus on yksi kilpailuetu moottoriurheilun alalla. Kun kyberturvallisuudesta huolehditaan kunnolla, voidaan keskittyä olennaiseen – teknisesti edistyneeseen harjoitteluun ja kilpailuun sekä autojen suunnitteluun.

Moottoriurheilun alalla on siis syytä satsata kyberturvallisuuteen huolehtimalla tietosuojasta kaikilla tasoilla aina kuskeista mekaanikkoihin, johtajiin ja kilpailuiden järjestäjiin. Näin suojataan paitsi viestintää ja tietoja, myös kuljettajien turvallisuutta radalla.

Post navigation

Leave a Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Jos pidät tästä postauksesta, saatat pitää myös näistä