Koeajossa GZR Rampag-e 27,5+

ryhmässä: Pyörätestit

Jäykkäperäisen GZR Rampag-e -plussapyörän mielenkiintoisin juttu on Shimanon Steps E7000 -moottori, johon emme ole aiemmin päässeet tutustumaan. Ensitapaaminen oli kaikin puolin onnistunut, sillä moottori toimii mainiosti.

Olemme aiemmin koeajaneet GZR Advantag-e -sähköläskin (Fillari-lehti 2/2019), jonka muotoilu on suoraa sukua plussarenkaiselle Rampag-e:lle. Vaikka GZR on Verkkokauppa.comin talonmerkki, niin sekä Avantag-e että Rampag-e ovat läheistä sukua Tunturin eMaxin ja 275e:n kanssa. Identtisiä runkoja katsomalla voi päätellä, että kyseessä eivät ole vain serkukset, vaan molemmilla pyörillä on samat vanhemmat. Myös keula, kiekot ja putkiosat ovat molemmissa merkeissä samat. Ero löytyy osasarjoista ja jarruista. GZR on varustettu Shimanon XT-osilla ja MT-501 -jarruilla. Tunturissa on Sramin halvemman tason vaihteet ja Shimanon MT-201 -jarrut.
Moottoria ja akkua ei ole piilotettu, mutta ne on kuitenkin integroitu osittain runkoon. Alumiinirungon sivuprofiilia hallitsee massiivinen viistoputki, jossa on näkyvä pokkaus akun yläreunan tasalla.
Edessä joustaa 100-millinen RockShox Judy TK Silver -keula. Shimanon perustason napoihin on puolattu Trucky Disc -vannekehät, joilla pyörivät Kendan matalanappulaiset, 2,8 tuumaa leveät Havok-renkaat. Kiekkosetti painaa kaikkine kilkkeineen 5,59 ja ajokuntoinen pyörä 21,25 kiloa. Renkaat litkuttamalla painoa saa pois muutaman sata grammaa. Sähköpyörässä paino ei tunnu samalla tavalla kuin luomussa, mutta litkurenkaat rullaavat herkemmin ja ovat maastossa tunnokkaammat. Pikku modauksella pyörään saa siis samalla kertaa mukavuutta, pitoa ja lisää akkukestoa.

Shimanon Steps E7000 -moottori sopii samoihin kiinnityskohtiin kuin E8000. Kooltaan se on kuitenkin hiukan pienempi ja myös kevyempi.
7000-sarjan moottoriin on tehty yksinkertaiset ja hyvin toimivat painonapit, joista vaihdetaan tehoalueita. Mittarissa on mustavalkonäyttö, mutta muuten siinä on samat valikot kuin kasitonnisen värinäytössä.

Ajossa huomaa heti, että kyseessä ei ole modernin aggressiivinen loivakulmainen ja pitkärunkoinen maastopyörä. Rauhallisempaan maastossa liikkumiseen ja myös hyötyajoon Rampag-e:n mitoitus sopii hyvin. Tällaisen pyörän ostaja tuskin hakeekaan rajojaan hurjastelemalla hulluna laskuissa ja ryskäämällä täysillä kivikoissa.
59,5-senttinen vaakaputki on 19-tuumaiseen runkoon lyhyehkö. Ajoasento onkin rennon pysty, jota korostaa lyhyt 5,5-senttinen ohjainkannatin. 72-senttinen ohjaustanko on nykypyörissä kapea, joten toivomuksena olisi muutaman sentin leveämpi ”ratti”, jolla ajamiseen tulisi vakautta.
Ajotuntumaa kuvaa parhaiten sanalla pikkunäppärä. Jyrkkä 68-asteinen ohjauskulma ja lyhyt ohjainkannatin saavat pyörän kääntymään melkein kolikon päällä. Pienipiirteisessä maastossa GZR on vaivaton käänneltävä. Trialtyylinen kikkailukin sujuu, sillä etupään saa pompautettua helposti kynnyksille ja vastaan tulevien esteiden yli. Plussarenkaat tasoittavat osaltaan kulkua, mutta silti jäykkäperäinen pyörä vaatii aggressiivista otetta haastavassa maastossa. Satulassa voi polkea vauhteja jokaisella hiukankin tasaisemmalla polunpätkällä ja päästellä rytöpätkät seisten läpi.
Liian kovasta vauhdinpidosta pyörä rankaisee heti, mikä yleensä tuntuu satulan lämärinä hanuriin. 100 milliä joustava keula suodattaa osan ryskyistä, mutta senkin ominaisuudet saa sähköpyörässä nopeasti ulosmitattua.
Helpohkoista poluista nautiskelu on GZR Rampag-e:n ominta aluetta.

Miedommin potkiva moottori kuluttaa myös vähemmän virtaa. Seiskatonninen menee akullisella arviolta 15–20 prosenttia pidempään kuin kasitonninen Shimano.

Steps E7000 on E8000-moottorin pikkuveli, mutta kiinnityspisteet ovat samat, joten pyörävalmistajat voivat halutessaan käyttää niitä samoissa rungoissa. Ulkomitoiltaan E7000 on aavistuksen pienempi, mutta keskiöakseli on samanmittainen. Kampien etäisyys toisistaan, siis Q-factor, on näin ollen sama ja identtinen luomupyörien kanssa.
Painoeroa moottoreilla on pikkuveljen hyväksi noin 100 grammaa (2,78 kg/2,9 kg). Väännössä on eroa 10 newtonia (60/70 Nm). E8000-moottorin hetkelliseksi huipputehoksi Shimano ilmoittaa 500 wattia, mutta seiskatonnisesta lukuja ei kerrota. Peak power, eli hetkellinen huipputeho on siis aivan muuta kuin EU-normin mukainen 250 wattia, joka on tietyissä määritellyissä laboratorio-olosuhteissa mitattu moottorin jatkuva kyky haihduttaa termodynaamista lämpökuormaa.
Akku on molemmissa moottoreissa sama 504-wattituntinen, mutta käyttöliittymässä on eroja. Kasitonnisen värinäyttö on pikkuveljessä korvattu pienemmällä mustavalkoisella versiolla ja vasemmalla puolella ohjaustangossa sijaitsevat tehomoodien valintanapit ovat simppelimmät.
Pyörän mukana tulee Shimanon hitaampi laturi, jonka luvataan täyttävän akun neljässä tunnissa 80-prosenttisesti, kun taas täyteen lataaminen kestää peräti seitsemän ja puoli tuntia.
Isoveljen tapaan seiskatonniseen saa älypuheliman apilla yhteyden, jonka kautta Trailin ja Turbon hyökkäävyyttä ja avustuksen tehoa voi muokata, jos moottorin vakioasetukset eivät miellytä.

Shimanon XT-sarjan vaihteet toimivat myös sähkärissä hyvin. 7000-sarjan moottorin kanssa niitä pitää käyttää ahkerasti, jotta pyöritykset pysyvät tarpeeksi korkeina.
100 milliä joustava keula toimii kohtalaisesti, mutta joustoa voisi olla 20 milliä enemmänkin. Alkuherkkyys paranisi ja kulmat loiventuisivat sopivasti.

Meillä oli testilenkeillä verrokkina Rock Machinen 150 milliä joustava täpäri Shimanon Steps E8000 -moottorilla. Vaihdoimme pyöriä usein ja hinkkasimme samaa lyhyehköä metsäpätkää, jolloin moottoreiden erot tulivat esiin. Vedimme muutamaan otteeseen myös noin minuutin kestävän hyväpintaisen latupohjanousun, jonka keskijyrkkyys on yhdeksän prosenttia ja jyrkin pätkä 21-prosenttinen. Täydellä Boost-teholla Steps E7000 oli joka vedolla noin sekunnin isoveljeään hitaampi. Jyrkimmässä kohdassa seiskatonnisella joutuu myös käyttämään selvästi enemmän omaa jalkaa, jotta mäki ylipäätään nousee.
Täydellä teholla 7000-sarjan moottori hyökkää mutkastakin inan verran miedommin. 8000-sarjan Shimano vaatii nousuissa reippaita kampikierroksia ja sama pätee pikkuveljeen. Nousuun pitää hyökätä vähän samaan tyyliin kuin luomupyörällä ja latoa pikatahtiin pientä pykälää sisään. Muuten veto loppuu ja samalla stoppaa myös kiipeäminen.
Mäkistartti vaatii pienen kammenpyöräytyksen, jotta moottori herää henkiin. Vaihteen pitää tässäkin tilanteessa olla mieluummin liian pieni, jotta yli 20-kiloinen fillari lähtee liikkeelle.
Tasamaatykittelyssä moottoreissa ei tunnu Boost-moodilla olevan kovin suurta eroa potkussa. Trail-asetuksella 7000-sarjalainen sen sijaan vaatii selvästi enemmän lihasvoimaa peliin, jotta moottori antaa täyden väännön ja peak powerin. Trail-asetus käyttää kasitonnisen tapaan automaattisesti useaa eri tehoaluetta haistelemalla kampiin kohdistuvaa voimaa ja kampinopeutta.
Tasaisella ja laskuissa 7000-sarjan moottori pistää avustuksen loppumisen jälkeen vain hiukan vastaan, joten sillä saa runnottua alkuvauhteja vastamäkiin. Tässä suhteessa ei kasitonniseen verrattuna huomaa mitään eroa. 25 kilometrin tuntinopeuden tuntumassa avustus liukuu tasaisesti pois, jonka jälkeen GZR kulkee Kendan kohtuullisen hyvin rullaavilla renkailla vajaata kolmea kymppiä ilman avustustakin.
Moottori on selvästi kasitonnista hiljaisempi. Korviin kuuluu vain mietoa surinaa. Poljintuntumaltaan erittäin luonnollinen Steps E7000 sopii hyvin Rampag-e:n kaltaiseen jäykkäperään. Yhtä lailla se olisi kasitonnista toimivampi läskipyörissä. Se sopii hyvin myös niille pyöräilijöille, jotka eivät turboile kasitonnisellakaan täysillä, vaan säätävät tehoja miedommiksi.
Shimanon moottoreiden ”tehoero” näkyy myös virrankulutuksessa. 7000-sarjalainen kulkee samanlaisessa ajossa akullisella noin 15–20 prosenttia pidempään kuin E8000.

Merkki: GZR Rampag-e 27,5+
Maahantuoja: Verkkokauppa.com
Hinta: 2690 euroa
Moottori: Shimano Steps E7000, 60 Nm, kolme tehoaluetta Boost, Trail ja Eco
Akku: Shimano BT-E8010 Lithium-Ion, 504 Wh
Runkomateriaali: Alumiinia
Etuhaarukka: RockShox Judy TK Silver Solo Air, joustomatka 100 mm
Koko: 19 (toinen koko 17)
Paino: 21,25 kg (ilman polkimia)
Ohjaus/satulakulma: 68/73 astetta
Vaakaputken pituus: 59,5 cm
Satulaputken pituus: 48 cm
Akseliväli: 113,5 cm
Takahaarukan pituus: 46 cm
Keskiön korkeus: 29,5 cm
Vaihteensiirtäjä: Shimano XT
Takavaihtaja: Shim. XT
Jarrut: Shim. MT-501, jarrulevyt 180 mm
Kammet/ratas: Shim. E8000, 175 mm/34
Takarattaat: Shimano XT, 11–46, 11 ratasta
Vanteet: Trucky Disc 30
Navat: Shimano
Renkaat: Kenda Havok Pro 27,5×2,8″
Ohjaustanko/kannatin: Tequila, 72 cm/Tequila, 5,5 cm
Ohjainlaakeri: FSA
Satula/tolppa: Selle Royal/alu
Kiekkojen paino: 5,59 kg (mukana renkaat, rataspakka, jarrulevyt ja läpiakselit)