Ajettu Trek Powerfly 9 LT Plus vm.2018

ryhmässä: Pyörätestit

Trekin toisen sukupolven Powerfly on suunnattu aktiiviharrastajille. Boschin moottori ja erityisesti sähköpyöriin tarkoitetut osat tekevät kokonaisuudesta tasapainoisen ja monipuolisen sähköpyörän suomalaismaastoihin.

Trek ei ole Powerflyn kohdalla lähtenyt kikkailemaan erikoisilla runkoratkaisuilla ja se onkin hyvä todiste että Kiss-periaate (keep it simple, stupid) toimii aina! Akku ei ole ole integroitavaa mallia, mutta se on upotettu siististi viistoputkeen tehtyyn koloon. Akkuun pääsee helposti käsiksi ilman työkaluja ja sen voi ladata irrottamatta sitä pyörästä.
Kuskin apuna on 250-wattinen Bosch Performance Line CX -moottori, jota käskytetään tankoon kiinnitetystä Purion-ohjainyksiköstä.
Boost-levyisillä navoille rakennetut uudet kiekot on suunniteltu sähköpyörien vaatimusten mukaisesti. Plussarenkaita käyttävissä Bontragerin Powerline-kiekoissa on 32 puolaa ja tavallista paksummat vanteiden seinämät. Kiekot on rakennettu DH-standardien mukaisiksi.
Trek käyttää sähköpyöriä varten tehtyä Fox 36 -keulaa, jonka liukuputket ovat normihaarukkaa paksummat. Puristuspuolen vaimennukset ovat tavallista kovemmat, jotta keula ei sukeltele painavan sähköpyörän alla.
Takana on RockShoxin valmistama iskari Trekin patentoimalla RE:aktiv-vaimennuksella.
Mallinimen LT-kirjaimet tarkoittavat Long Travelia, joten edessä ja takana on joustoa 150 milliä.
Sramin kahdeksanpykäläinen EX1-vaihteisto on sekin tehty nimenomaan sähköpyöriin. Takapakka ja ketju ovat erikoisvahvat.
Sramin Guide RE -jarrut naittavat firman Code-malleista tutut nelimäntäiset jarrusatulat Guide-kahvojen kanssa, joka sekin on sähköpyöriin tehty erikoisuus.
Takajousituksen ylälinkussa on muiden Trekin täysjoustojen tapaan Mino Link-niminen säätö. Linkussa olevat palat kääntämällä ohjauskulma loivenee 0,7 astetta ja keskiö laskee muutaman millin. Me päädyimme kokeilun jälkeen ajamaan säätö ala-asennossa, jolloin muutenkin rauhallinen käytös tuli vieläkin vakaammaksi ja samalla saimme takarenkaalle lisää painetta kurveissa.

Testilenkeillä ajoimme suurimman osan ajasta eMTB-moodilla. Se toimii vaihtelevassa maastossa hienosti tyylin ”unohda ja aja”. Tottumaton ajaja voi siitä huolimatta valita kuumottavissa paikoissa toiseksi miedoimman, eli Tour-moodin, jolla teho tulee leppoisasti ulos. ECO-moodilla avustus on jo niin mietoa, että sillä saa polkea tiellä apinan raivolla jos haluaa päästä rajoitinta kovempaa. 
Vauhtiajossa Turbo-moodi rulettaa ja Powerflyn pitkä vakaa runko pelaa hienosti yhteen Boschin voimakoneen kanssa. Boschin kanssa loistavaa yhteistyötä tekee myös Sramin EX1-vaihteisto. Sen sujuvasti pykälän kerrallaan vaihtava toiminta on yksinkertaisesti jotain sellaista, etteivät monissa sähköpyörissä käytettävät normivaihteistot pysty samaan. Vaihteiden välit ovat parilla isommalla rattaalla kuitenkin melkoiset ”loikkarit”, mutta se vaatii vain pientä tottumista.
Sramin Guide RE -jarrut ovat tehokkaat ja tunnokkaat, joten yli 20-kiloinen pyörä pysähtyykin tehokkaasti.
Melko pitkä 47,5 senttinen takahaarukka johtuu Boschin moottorin koosta, mutta mitoituksesta on myös hyötyä. Pyörä menee kovassa vauhdissa kuin juna, sillä pitkä perä lisää rungon vakautta. Huonona puolena ovat hidasvauhtiset jyrkät mutkat, joissa pyörän päällä joutuu liikkumaan tavallista enemmän ja käyttämään kääntämiseen voimaa. Powerfly ei myöskään keuli ilman rajua tempausta ohjaustangosta, joten isojen kivien ylitys tai kalliokynnyksille kiipeäminen eturengasta pompauttamalla ei ole kovinkaan sujuvaa. Pari senttiä lyhyemmällä ohjainkannattimella Powerfly 9 LT Plus olisi teknisessä maastossa selkeästi parempi, mutta se asia on onneksi helposti korjattavissa.
Parhaiten Powerfly etenee niin nopeassa kuin hitaassa maastossa luottamalla plussarenkaiden pitoon, hyvään jousitukseen ja vakauteen. Ajolinjat voikin  valita tyyliin ”yli tai läpi” kiviä turhaan kiertämättä.
Foxin sähköpyöriin tekemä keula ja Rokkarin Deluxe RT3 Re:aktiv -iskari ovat keskenään hyvin tasapainossa. Keulassa on hiukan pintakovuutta, mutta takapää toimii kaikissa tilanteissa kuin ihmisen mieli. Se liimaa takarenkaan pikkupateissa maahan, eikä kuitenkaan pohjaa. 
Pito ja vakaus ovat Powerflyssa jopa lähellä sitä, mitä ne ovat hyvin speksatussa DH-pyörässä. Runsas pito sekä moottorin ja akun tuoma lisäpaino antavat olettaa, että Powerflylla pysyisi mieluiten maan pinnalla, mutta kyllä pyörä hyppääkin tarpeen vaatiessa. Pyörän vakaus alamäissä merkitsee myös sitä, ettei sillä tarvitse vältellä teknisiäkään jyrkänteitä.
-Teksti ja kuvat: Fillari-lehden työryhmä-

Artikkeli on julkaistu Fillari-lehdessä 2/2018

Maahantuoja: Trek Sweden
Hinta: 6 299 euroa
Runkoputki: Alpha Platinum -alumiinia
Etuhaarukka: Fox Performance 36 Float Grip, joustomatka 150 mm
Takajousitus: RockShox Deluxe RE:aktiv, joustomatka 150 mm
Koko: 19,5 (muut koot 15,5, 17,5, 18,5 ja 21,5)
Paino: 24,5 kg (ilman polkimia)
Ohjaus/satulakulma: 66,5/74 astetta
Vaakaputken pituus: 63,4 cm
Satulaputken pituus: 47,5 cm
Akseliväli: 124,7 cm
Takahaarukan pituus: 47,4 cm
Keskiön korkeus: 35 cm
Vaihteensiirtäjä: Sram EX1
Takavaihtaja: Sram EX1
Jarrut: Sram Guide RE, jarrulevyt 200 ja 200 mm
Kammet/rattaat: Sram EX1 170 mm, 15 hammasta
Takarattaat: Sram XG899, 11–48, 8 ratasta
Vanteet: Bontrager Powerline Comp 40
Navat: Bont.
Renkaat: Schwalbe Nobby Nic 27,5×2,8″
Ohjaustanko/kannatin: Bont. Line, 75 cm/Bont. Line, 7 cm
Ohjainlaakeri: FSA
Satula/tolppa: Bont. Montrose Comp/Bont. Drop Line -hissitolppa
Kiekkojen paino: 5,61 kg (mukana renkaat, rataspakka, jarrulevyt ja läpiakselit)
Moottori: Bosch Performance CX, 250 W, vääntö 75 Nm
Akku: Bosch PowerPack Performance, 500 Wh

Tuoreet ryhmästä Pyörätestit

Koeajossa Fantic Passo Giau

Italialainen Fantic on siitä harvinainen fillaritehdas, että se valmistaa vain moottoroituja kaksipyöräisiä.…

Koeajossa Fantic Integra Fat Sport

Fanticin sähköavusteinen paksupyörä sai 2019-mallivuodelle samanlaisen Integra-muotoilun kuin italialaismerkin täysjoustot. Hydroformaamalla muokattu…

Siirry Sivun alkuun