Ajettu Specialized Turbo Levo FSR Comp 6Fattie/29 vm.2018

ryhmässä: Pyörätestit

Specializedin Turbo Levo mullisti sähkömaastopyörien muotoilun hienosti integroidulla akulla ja moottorilla. Mallivuodelle 2018 pyörää viilattiin vielä linjakkaammaksi, ja Turbo Levo on entistäkin vähemmän sähköpyörän näköinen!

Sähköpyörän moottori ja akku painavat merkistä riippuen yhteensä 6–7 kiloa ja lisäksi rungon pitää olla luomupyörää reilusti vankempi. Siksi kaikki täysjousitetut, kovaan käyttöön tehdyt fillarit ovat myös painavia.
Kevyimmät hiilikuiturunkoiset, +140 milliä molemmista päistä joustavat plussarenkaiset mallit painavat noin 21–22 kiloa. Myös Spessulta löytyy viime vuoden mallistostaan hiilikuituinen Turbo Levo, jonka runko on lähes 700 grammaa tässä jutussa esiintyvää alupyörää kevyempi. Alumiininen Turbo Levo FSR Comp 6Fattie/29 painaa L-kokoisena 23,25 kiloa, joten se edustaa alurunkoisten kevyempää päätä.
Mallinimi 6Fattie/29 tarkoittaa, että samaa pyörää saa isoilla 29-kiekoilla ja välikoon plussakiekoilla. Levossa on kaikkien tässä jutussa esiintyvien sähköpyörien tapaan leveät Boost-standardin mukaiset navat, joten siinä voi yhtä lailla käyttää vaikka kevyitä 2,3-tuumaisia 29-renkaita tai kolmituumaisia 27,5-renkaita. Jos haluaa säilyttää takapäässä pitoa ja ison ilmatilan tarjoamaa mukavuutta, mutta haluaa tarkemman ohjauksen, eteen voi vaihtaa 29-kiekon.

Ulkonäöllisesti Spessu on edelleen monia kilpailijoitaan edellä runkoon hienosti integroitujen moottorin ja akun ansiosta. Geometria ei kuitenkaan poikkea normaalista trailipyörästä, mutta mitoiltaan Specialized on päätynyt tekemään sähköpyöristään tavallista pienempiä. L-kokoisen rungon vaakaputki on lyhyt 61 sentillään. 121,5-senttinen akseliväli on sekin lyhyehkö, vaikka 45,9-senttinen takahaarukka edustaa sähkömaastureiden keskitasoa.
Kaikissa 2018 mallin Turbo Levoissa on Brosen Drive S-moottori, josta Spessu käyttää nimeä Turbo 1.3 Rx Trail Tuned. Moottorin softa, akku ja käyttöliittymä ovat Spessun omaa käsialaa. Uutta 2017-malleihin on myös ohjaustankoon kiinnitetty ohjainyksikkö. Vaikka se on muotoilultaan minimalistinen eikä sisällä näyttöä, se on kuitenkin iso parannus aiempaan, jossa tehomoodeja vaihdeltiin akun kyljestä.
Softaan tehty parannus (joka on tarjolla kaikille vanhempien Levon omistajille) täydentää Brosen Drive S -moottoriin tehtyjä muutoksia tehden siitä aiempaa tehokkaamman ja paremmin voimaa ulos antavan. Myös lämmönsäätelyä on uudessa moottorissa parannettu, mikä lisää ajomatkaa.
Turbo M1-504-akussa on ledipaneli, josta näkee käytetyn avustustehon ja akun varaustilan. ANT+/Bluetooth-yhteensopivuus tarkoittaa sitä, että Levon voi parittaa Garminin tai muun vastaavan laitteen kanssa, jolloin ajajan nähtäville tulee suunnilleen kaikki data, jota kuvittelee tarvitsevansa.
Avustusmoodeja voi tuunata käyttämällä Specializedin päivitettyä Mission Control -sovellusta. Sen Active Smart Control -ominaisuuden avulla voi esimerkiksi määrittää ajomatkan tai -ajan niin, että akku riittää koko lenkin ajaksi.
Turbo Levojen renkaat ovat kaventuneet kolmituumaisista 2,8-tuumaisiksi. Niiden kyljet ovat nyt tukevat, mikä vähentää alle taipumista etenkin kovilla pinnoilla. Keula on 150 milliä joustava RockShox Revelation RC, takana vaimennuksesta vastaa saman valmistajan Monarch RT. Takapää on miljoonassa liemessä keitetty Spessun FSR-nelilinkku, jossa on 135 milliä joustoa.
Comp-mallin vaihteisto on Sramin 11-pykäläinen GX, joka ei ole varta vasten sähköpyöriin suunniteltu EX1:n 8-pykäläisen tapaan. Vaihteenvalitsin on kuitenkin samanlainen pykälän kerrallaan vaihtava malli kuin EX1:ssä. Yksipykäläinen vipu säästää ketjua ja pakkaa, koska sen kanssa vaihde loksahtaa aina tasan tarkkaan kohdalleen. Myös Guide RE -jarrut tulevat Sramilta ja hidastuvuus varmistetaan 200-millisillä levyillä.

Spessun Turbo 1.3 -moottorista ei turbomoodillakaan irtoa samanlaista hetkessä iskevää ja aggressiivista potkua kuin joistain kilpailijoiden koneista. Vaihdevipua pitää plärätä ahkerasti, kun vauhti hidastuu nopeasti esimerkiksi vastamäkeen rynnätessä. Hyvänä puolena on pehmeän tasainen voimantuotto, joten pyörä ei hyökkää liikaa teknisessä maastossa. Sitkeyttä moottorissa sen sijaan piisaa ja Spessu jaksaa kiivetä voimalla jyrkkiäkin nousuja. Tehoalueiden säätömahdollisuutta kannattaa ehdottomasti käyttää ja kokeilemalla hakea itselleen sopivat prosentit kohdalleen.
Turbo Levo on ajotuntumaltaan eloisa trailipyörä. Se on ketterä, mutta kulkee vakaasti vauhdissakin. Takapää on lyhytjoustoisena pintakova, mutta napakka. Siksi se on myös siitä harvinainen sähköpyörä, että se reagoi vauhdin pumppaamiseen.
Jousitus ei ole täysin balanssissa, sillä 150-millinen, herkkäliikkeinen keula nielee täristyksen tehokkaasti itseensä, mutta takapää ei pysy kovimmassa tykityksessä mukana. Sama pyörä 160-millisellä keulalla ja 150-millisellä takajousituksella olisi lähellä optimaalista!
Vaikka Levo ei geometrialtaan ole kaikkein radikaalein sähkömaasturi, sen paino, muotoilu ja balanssi tekevät siitä aika lailla luomupyörän oloisen. Sähköavustus osallistuu töihin jouheasti ja Levolla ajamiseen tottuu helposti. Spessu onkin saanut samaan pakettiin ominaisuuksia, jotka viehättävät yhtä lailla suoraan sähköpyörällä maastoajon saloja opettelevaa tai luomumaastopyörästä sähköön siirtyvää aktiiviharrastajaa.

(Artikkeli julkaistu Fillari-lehdessä 2/2018)

Merkki: Specialized Turbo Levo FSR Comp 6Fattie/29
Maahantuoja: Specialized Europe
Hinta: 5 499 euroa
Runkoputki: Specialized M5 -alumiinia
Etuhaarukka: RockShox Revelation RC, joustomatka 150 mm
Takajousitus: RockShox Monarch RT, joustomatka 135 mm
Koko: L (muut koot S, M ja XL)
Paino: 23,25 kg (ilman polkimia)
Ohjaus/satulakulma: 66,1/73,6 astetta
Vaakaputken pituus: 61,1 cm
Satulaputken pituus: 48 cm
Akseliväli: 121,5 cm
Takahaarukan pituus: 45,9 cm
Keskiön korkeus: 34,5 cm
Vaihteensiirtäjä: Sram GX e
Takavaihtaja: Sram GX
Jarrut: Sram Guide RE, jarrulevyt 200 mm
Kammet/rattaat: Praxis Works, 165 mm/32
Takarattaat: Sram PG-1130, 11–42, 11 ratasta
Vanteet: Roval Traverse 27.5
Navat: Specialized
Renkaat: Specialized Butcher, 27,5 x 2,8″
Ohjaustanko/kannatin: Specialized 6061 alu riser, 78 cm/Trail, 6 cm
Ohjainlaakeri: FSA
Satula/tolppa: Specialized Henge Comp/Command Post -hissitolppa
Kiekkojen paino: 5,98 kg (mukana renkaat, rataspakka, jarrulevyt ja läpiakselit)
Moottori: Specialized 1.3, Rx Trail-tuned, teho 250 W
Akku: Specialized M1-504, 504 Wh

Tuoreet ryhmästä Pyörätestit

Koeajossa Fantic Passo Giau

Italialainen Fantic on siitä harvinainen fillaritehdas, että se valmistaa vain moottoroituja kaksipyöräisiä.…

Koeajossa Fantic Integra Fat Sport

Fanticin sähköavusteinen paksupyörä sai 2019-mallivuodelle samanlaisen Integra-muotoilun kuin italialaismerkin täysjoustot. Hydroformaamalla muokattu…

Siirry Sivun alkuun