Ajettu Fantic XF1 Integra Enduro 160

ryhmässä: Pyörätestit

160 milliä joustoa ja Brosen vääntävä Drive S -moottori tekevät Fantic XF1 Integrasta mukavan ja nopean hauskanpitovälineen. Sen lisäksi että Fantic tekee lähipoluistakin endurotyylisen leikkikentän, sillä voi käydä haastamassa luomupyöräilijöitä myös bike parkeissa!

Italialainen Fantic Motor valmisti jo 1980-luvulla voitokkaita  125-kuutioisia kilpaenduroita, joten taustalla on vahva kokemus nappularenkaisten tekemisestä. Sähköpyöriä Fantic on valmistanut muutaman vuoden ajan ja päässyt nopeasti kartalle lajin vaatimuksista.
XF1 Integran erikoisuus ovat erikokoiset renkaat. Takana on leveä plussakokoinen 27,5-kiekko ja edessä kapeampi 29. Idea on siis sama kuin motocross- ja enduromoottoripyörissä. Isolla ilm÷atilalla oleva takarengas tarjoaa pitoa ja suodattaa pikkutärinää. Kapea eturengas taas pureutuu kaarteissa tiukemmin maahan ja tekee ohjauksesta tarkan.
Takajousitus näyttää nopealla silmäyksellä tavalliselta nelilinkulta, mutta on kuitenkin täysin erilainen yleisiin maastopyörien ratkaisuihin verrattuna. Takaiskari on sijoitettu viistoon ja menee satulaputken alapäähän muotoillusta reiästä läpi. Iskarin yläpää on normityyliin kiinni linkuissa, mutta alapää kiinnittyy takahaarukkaan. Iskaria painetaan siis molemmista päistä joustoliikkeen aikana. Liikematkaa Fanticin jousituksessa on molemmissa päissä 160 milliä.
Fanticin tapaiset ei-polkupyörätaustalta tulevat toimijat lähtevät puhtaalta pöydältä liikkeelle, joten jatkossa tullaan näkemään paljonkin uusia innovaatioita. Etenkin jousitusratkaisut muuttuvat, sillä sähköpyörässä ei tarvitse keskittyä polkemisen tehokkuuteen yhtä paljon kuin luomupyörissä. Aktiivinen, pintaherkkä ja sopivan kantava jousitus on sähköpyörissä yhtä tärkeä kuin polttomoottorilla varustetuissa kilpaenduroissa.
Rungon mitoiltaan Fantic on kuitenkin kuin endurofillari. Siinä on pitkä vaakaputki, joka laskee reilusti takapäästään. Keulakulma on loiva ja satulakulma nykymuotiin verrattuna loivahko. Akseliväli on pitkä ja 46,4-senttinen takahaarukka semipitkä. Lyhyimmät täysjousitettujen sähköpyörien takahaarukat ovat noin 43-senttisiä ja pisimmät noin 48-senttisiä.
Brosen Drive S -moottori on sijoitettu melko tarkkaan 45 asteen kulmaan ja rungon viistoputkeen upotettu iso 630 wattitunnin akku on asemoitu alas miltei moottoriin kiinni. Painopiste on alhaalla, joten miltei 25-kiloinen pyörä ei ole raskas kääntää ja kallistella.

Tositoimissa Fantic XF1 Integra on juuri sellainen kuin teknisistä tiedoista voi päätellä. Pitkä ja vakaa runko on tehty vauhtiajoon. Iso etupyörä tuntuu aluksi huitelevan jossain kaukaisuudessa, mutta pienen totuttelun jälkeen oppii kaatamaan pyörän kurviin tarpeeksi keskellä seisten. Näin molemmat renkaat pysyvät tasapainoisesti maassa, eikä keula ala puskea. Takarenkaan sen sijaan saa pienellä pakottamisella loivaan luistoon, joka helpottaa kääntämistä.
Takajousitus on mahtava. Aivan kuin ajaisi 18 senttiä joustavalla DH-pyörällä. Ensimmäinen kolmasosa joustosta on niin herkkää, että pieni nopea täristys katoaa kokonaan. Noin puolessa välissä progressio lisääntyy, eikä perää saa kovassakaan paiskomisessa pohjaamaan.
RockShox Yari RC -haarukka ei pääse alkuherkkyydessä samalle tasolle perän kanssa, mutta muuten jousitus on tasapainossa. Keula ei sukeltele eikä pohjaa liian helposti.
Ajamisen helppous, vakaa runko ja superhienosti toimiva jousitus tekevät kivikossa ja juurakossa ajamisesta uuden lajin. Maasto tuntuu nimittäin tasoittuvan ja samalla vauhti kasvaa. Etenkin vauhdikkaissa laskuissa mutkat tulevat silmille ja jarrutuspaikat pitää opetella uusiksi.
Hyvän jousituksen ansiosta Fantic on myös kova kiipijä. Herkkäliikkeinen perä liimaa kolmituumaisen plussarenkaan maahan, joten Brosen moottorin hyvää vääntöä pääsee toden teolla ulosmittaamaan kuumottavissa jyrkänteissä.
Trial-tyyliseen hitaaseen kikkailuun pitkärunkoista Fanticia ei ole tehty. Keulan kevennys vaatii reippaita otteita tai hyvää pomppukiveä, mistä etupyörä hypähtää kynnyksen päälle. Fanticilla vauhti korjaa haastavassa maastossakin virheet, sillä helpoin tapa on ajaa suoraan esteitä päin. Loiva keulakulma ja iso etupyörä tasoittavat omalta osaltaan menoa kiviä päin paiskoessa.
Välitykset on valittu hyvin yhteen Brosen luomumaisesti tehoa tuottavan moottorin kanssa. 11-rattainen 11–42-takapakka riittää mäkien ylös ryömittämiseen ja vaihteiden välit ovat tarpeeksi pienet. Sähköpyöriin tehty, pykälän kerrallaan vaihtava Sram GXe -vipu takaa, että ketju siirtyy mikromillin tarkasti kohdalleen. Edes nousuissa täysi voima päällä vaihtaminen ei tunnu raa’alta touhulta. Ketjut ovat sähköpyöriin tehtyä vahvistettua mallia.
Plussaa Fantic saa myös hyvin toimivasta hissitolpasta ja tehokkaista jarruista.
Tämä pyörä on tehty nopeasta maastoajosta nauttiville, oli kyse sitten tasamaatykittelystä, vaikeiden nousujen valloituksesta tai hissipyöräilystä ilman hissiä!

(Artikkeli julkaistu Fillari-lehdessä 2/2018)

Merkki: Fantic XF1 Integra Enduro 160
Maahantuoja: Suomen Mopoauto Oy
Hinta: 5 650 euroa
Runkoputki: Alumiinia
Etuhaarukka: RockShox Yari RC, joustomatka 160 mm
Takajousitus: RockShox Deluxe RT, joustomatka 160 mm
Koko: L (muut koot S ja M)
Paino: 24,85 kg (ilman polkimia)
Ohjaus/satulakulma: 65,5/73 astetta
Vaakaputken pituus: 63 cm
Satulaputken pituus: 48,5 cm
Akseliväli: 127 cm
Takahaarukan pituus: 46,4 cm
Keskiön korkeus: 35,5 cm
Vaihteensiirtäjä: Sram GXe
Takavaihtaja: Sram GX
Jarrut: Sram Guide RE, jarrulevyt 200 mm
Kammet/rattaat: Miranda, 170 mm/32
Takarattaat: Sram PG-1130, 11–42, 11 ratasta
Vanteet: Fantic
Navat: Fantic, Boost
Renkaat: Vittoria Goma 29×2,4″ ja Cannoli 27,5×3″
Ohjaustanko/kannatin: FSA Grid, 76 cm/FSA Grid, 5 cm
Ohjainlaakeri: FSA
Satula/tolppa: Fizik Monte/Switch-hissitolppa
Kiekkojen paino: 6,18 kg (mukana renkaat, rataspakka, jarrulevyt ja läpiakselit)
Moottori: Brose Drive-S, 36 V, 250 W, vääntö 90 Nm
Akku: 630 Wh

Tuoreet ryhmästä Pyörätestit

Koeajossa Fantic Passo Giau

Italialainen Fantic on siitä harvinainen fillaritehdas, että se valmistaa vain moottoroituja kaksipyöräisiä.…

Koeajossa Fantic Integra Fat Sport

Fanticin sähköavusteinen paksupyörä sai 2019-mallivuodelle samanlaisen Integra-muotoilun kuin italialaismerkin täysjoustot. Hydroformaamalla muokattu…

Siirry Sivun alkuun