Ajettu Cannondalen 2020-mallin Moterra

ryhmässä: Pyörätestit

Cannondale on uudistanut täysjousitetun Moterra-sähkömaasturinsa perusteellisesti. 2020 vuoden mallistoon kuuluva uutuus esiteltiin Itävallan Alpbachissa heinäkuussa yhdessä Habit Neo -mallin kanssa, joka nimestään huolimatta on käytännössä lyhyempijoustoinen Moterra. Molemmissa on moottorina uusi neljännen sukupolven Bosch Performance Line CX.

Lehdistöesittelyssä ajettiin Moterran huippumallilla, jossa on molemmissa päissä Foxin parhaat Kashima-iskarit ja muutenkin kaikki kilkeet hinnaston yläpäästä.

Alkuperäinen, vuonna 2016 esitelty Moterra oli Cannondalen ensimmäinen sähköavusteinen maastopyörä. Se oli tuolloin alumiinirunkoinen ja pyörän kiekot olivat 27,5-kokoa. Joustoa siinä oli mallista riippuen 130 tai 160 milliä. Nyt esitelty vuoden 2020 Moterra on aika kaukana alkuperäisestä, joten ei ole ehkä reilua puhua päivityksestä vaan täysin uudesta Moterrasta.
Moterrojen etukolmiot on valmistettu Cannondalen Ballisteciksi nimeämästä ja ultravahvaksi mainostetusta hiilikuidusta. Cannondalen mukaan keveys ei ollut runkoa suunniteltaessa tärkein asia, vaan prosessi eteni kestävyyden ehdoilla. Siksi rungossa onkin elinikäinen takuu.
Takahaarukat ovat kaikissa malleissa alumiinia. Kiekot ovat 29-kokoa 2,6 tuuman levyisillä renkailla. Poikkeuksena on S-runkokoko, joka on varustettu 27,5-kiekoilla.
Jousitus on perinteinen Horst Link, jossa takimmainen nivel on takahaarukan alaputkessa. Jousitus on suunniteltu siten, että ajofiiliksen pitäisi tuntua samankaltaiselta erilaisissa maastoissa sekä ajajan painosta ja pyörän runkokoosta riippumatta. Cannondale on antanut ominaisuudelle nimenkin, Proportional Response.
Rungon ja moottorin suojaukseen on myös panostettu. Boschin moottorin ja akun suojana on alumiiniset levyt, jotka ottavat vastaan alhaalta tulevat osumat.

Ryhmämme vetäjä Jerome Clementz on EWS-mestari, joten kenenkään ei tarvinut huudella lisävauhtia. Hän ajoi hiukan modatulla Moterralla, jossa oli alla eri renkaat ja kiekot sekä RockShox Pike –keula.

Itävallan Alpbachissa saimme valita päivän ajokkimme mielemme mukaan. Valintani kohdistui 160 milliä molemmista päistä joustavaan Moterraan. Habit Neossa, jonka runko ei siis poikkea isoveljestään juuri lainkaan, on joustoa 140 milliä edessä ja 130 takana.
Moterra on Cannondalen mukaan suunnattu ajajille, joilla on entuudestaan kokemusta pidempijoustoisten pyörien ajamisesta. Habit on puolestaan suunnattu niille, jotka tulevat XC-henkisten jäykkäperien tai lyhytjoustoisten XC-täpärien maailmasta.
Sain alleni malliston lippulaivan, Moterra 1:n. Muut versiot ovat 2, 3 ja SE. Moterra SE on kiinnostava malli, sillä sen keulaksi on valittu tuplakruunuinen, DH-pyöristä tuttu RockShox Boxxer 180 milliä joustavana versiona.
Moterra 1:een on ruuvattu muiden Moterrojen tapaan Boschin uusi neljännen sukupolven moottori. 625 wattitunnin akusta riittää puhtia pitkään – tai ainakin pidempään kuin tavanomaisella viisisatasella akulla. Akun koko on kaikissa malleissa sama paitsi Moterra 3:ssa, jossa joutuu pärjäämään 500 wattitunnin versiolla.
Akun irrottaminen käy nopeasti: avain vain lukkoon ja akun suoja irti. Akun voi toki ladata myös sen ollessa paikallaan, latausportti löytyy moottorin yläpuolelta. Akun lataus on entistä nopeampaa Boschin 4A-laturin ansiosta. Bosch lupaa latausajan tippuvan melkein puoleen verrattuna 2A-malliseen laturiin.
Moterran runko on tavallaan rakennettu uuden Bosch-moottorin ympärille. Vanhaan voimanlähteeseen verrattuna se on huimat 48 prosenttia pienempi ja painaa 2,9 kiloa. Moottori on sijoitettu runkoon matalalle ja eteen paremman painopisteen saavuttamiseksi. Sijoituspaikka on samalla mahdollistanut lyhyemmän takahaarukan käytön.
Rungon geometriaa on nykyaikaistettu maltillisesti. Vaakaputken pituus on L-kokoisessa rungossa 63,8 ja reach 47 senttiä. Takahaarukalla on mittaa 45 senttiä, joka on tyypillinen 29-kiekkoisessa sähkömaasturissa. Ohjauskulma on 66 ja satulakulma 75 astetta. L-kokoisen rungon akseliväli on 124,7 ja keskiön korkeus 36,2 senttiä.

Moterra 2 on hinnan ja laadun suhteen hyvä paketti. Siinä on 625 Wh akku, RockShox Lyric Select Charger 160 –keula, saman valmistajan Deluxe Select –takaiskari ja Sram NX Eagle 12 –vaihteet. Kaikissa Moterroissa on edessä megakokoinen 220-millinen jarrulevy.

Moterra ykkösen komponentit eivät jätä paljoa toivomisen varaan. Jousituksen hoitaa edessä Foxin Float Factory 36 ja takana Float Factory DPX2 Evol.
Pysähtyvyyteen on panostettu kaikissa Moterran versioissa. Jarrut ovat Maguran neljämäntäiset MT7 4:t. Edessä jokaisessa on iso 220-millinen ja takana 200 millin levy.
Vaihteet ovat sekoitus Sramin palikoita. Takavaihtajana on X01 Eagle 12, jota komennetaan GX:n vivulla.
Renkaat tulevat Maxxiksen valikoimasta. Edessä on Minion DHF ja takana DHR 2, molemmat 2,6 tuuman levyisinä. Hissitolppana toimii Cannondalen oma Down Low Dropper 150 millin liikevaralla L- ja XL-kokoisissa pyörissä. M-koon rungossa liikevaraa on 125 ja S-kokoisessa 100 milliä.
Moterra 1:ssä on lisäksi integroitu ajovalo. Supernova M99 Mini Pro -lampun valotehoksi luvataan 1150 luumenia, joten sillä pärjännee mukavasti myöhäisillan – syksyllä myös alkuillan – lenkeillä.
Boschin isompi Kiox-näyttö on integroitu ohjainkannattimen päälle. Siitä pystyy seuraamaan melkein kaikkea mitä mieleen sattuu juolahtamaan.

Testilenkiksi oli valittu jyrkkiä nousuja ja teknisiä alamäkiä sisältävä reitti. Lenkin vetäjäksi lähti muuan Jerome Clementz, joka on EWS-mestari ja todella kovan tason kuski.
Iskarit säädettiin kohdalleen ja sitten menoksi. Kyseessä oli ensimmäinen Boschin uudella moottorilla varustettu pyörä, jolla pääsimme ajamaan, mikä toi hommaan lisämielenkiintoa.
Moottorin vääntöarvo ei ole muuttunut, sillä se on edelleen 75 newtonmetriä. Se kuitenkin pystyy lisäämään ajajan kampiin kohdistamaa voimaa enimmillään 340 prosentilla – toki tietysti vain siihen asti, kun moottorin niin sanottu peak power tulee vastaan. Avustustasoja on edelleen neljä: Eco, Tour, eMTB ja Turbo.
Uuden moottorin luvataan olevan paljon luonnollisempi ajaa sekä vastaavan paremmin ja herkemmin jaloista tulevaan voimaan. Samalla vanhalle Boschin moottorille tyypillinen polkemisen ylenmääräinen raskaus mentäessä yli avustusrajan on lupausten mukaan poistunut. Menon ei siis pitäisi hyytyä, kun nopeus polkemalla ylittää 25 kilometriä tunnissa.
Lenkin aluksi lähdimme tietysti nousemaan ylämäkeen, jota jatkui puolen tunnin ajan. Välillä renkaiden alla oli polkua, välillä hiekkatietä.
Noin 1200 nousumetrin kapuamisen jälkeen oli käynyt selväksi, että uusi Boschin moottori poikkeaa vanhasta täysin. E-mtb-moodilla ajettaessa se reagoi jaloista tulevaan voimaan herkästi. Jos haluaa vaikka ajaa jyrkän mutkan rauhassa hitaasti ja tarkasti, moottori tuottaa lisävoimaa juuri sopivasti ja helposti kontrolloitavalla tavalla.
Toisaalta uusi Bosch herää kuitenkin hienosti avustamaan kampiin kohdistuvan paineen kasvaessa, oli kampikierroksia vähän tai paljon. Avustusta löytyy 109 kierroksen kadenssiin asti.
Ylämäkeen Moterra kiipesi mainiosti takapään jousituksen antaessa tukea ja pitoa. Osa mäkiosuuksista oli niin jyrkkiä, että jouduin säätämään satulan nokkaa alaspäin. Satulaputken kulma olisi ehkä voinut olla hieman jyrkempi, mikä olisi auttanut ylämäkeen nousemista, sillä nyt jouduin välillä makaamaan aika rajusti keulan päällä. Mutta kyseessä olivat todella jyrkät, ”voiko tämä todella mennä tuosta ylös” -tyyppiset ylämäet.
Alamäissä Moterra herää henkiin. Jousituksen toiminta on herkkää ja mukavaa, ja vaikka jousitus tuntui hieman liian pehmeältä, pohjaamisia ei sattunut. Pyörä pysyi hyvin maassa koko ajan ja tuntui vakaalta.
Moterran huippuversioon pultatut Maguran jarrut eivät jättäneet pulaan. Tehoa on vähintään riittävästi. Kun alun puraisuun tottuu, jarruvoimaa on helppo säädellä.
Mutkissa Moterra menee kuin raiteilla, joskin jyrkissä kurveissa kuskin pitää käyttää kroppaansa pyörän kääntämiseen. Moterra tuntuu mutkissa enemmänkin tehokkaalta etenijältä kuin ketterältä.
Teknisessä alamäkijuurakossa Moterra etenee vakaasti ja hallitusti jousituksen hoitaessa hommansa hienosti. Jousitus tarjoaa isojen renkaiden kanssa rutkasti pitoa, eikä tahattomia tai tahallisiakaan sladeja saa juuri aikaan.
Keulan nostaminen juurien yli tasaisilla poluilla vaati reilua nyppäystä tangosta. Osasyy tähän varmasti on se, että Moterrassa on todella matala emäputki. Omaan makuuni olisi sopinut hyvin, että olisin saanut nostettua tankoa ylöspäin parin speiserin verran. Polulla tangon nostaminen ei onnistunut Boschin Kiox-näytön takia, joka Moterra ykkösessä on kiinnitetty ohjainkannattimeen. Muissa malleissa käytetään tuttua Purion-näyttöä, joka on vasemmalla puolella tangossa oleva mustavalkonäytön ja valikkonappien kombo.

Pienen moottorin ansiosta takahaarukan nivelpiste on mahdollista sijoittaa lähelle keskiöakselia, jolloin haarukasta voi tehdä lyhyen. Boschin mukaan uusi moottori ja sen softa toimii erityisen hyvin yhteen nykymuodin mukaisten lyhyiden 165-millisten kampien kanssa.
Boschin uusi Performance Line CX-moottori on todella pieni ja myös kevyt. Cannondale on suojannut moottorin magnesium-kuoret tukevalla alumiinpanssarilla.

Vaikka testilenkki Moterralla ja sen uudella Boschin moottorilla jäi lyhyenlaiseksi, voi sen perusteella sanoa, että molemmat toimivat hienosti ja pelaavat hyvin yhteen. Moterra on helppo ajaa ja sen jousitus toimii todella herkästi ja pehmeästi. Maguran jarrut 220 ja 200 millin levyillä takaavat, että pysähtyvyys on tarvittaessa tiukassakin paikassa kohdallaan. Mitään ylimääräisiä ääniä ei pyörästä kuulunut.
Uusi Boschin moottori on varsin luonnollisen ja loogisen tuntuinen ajaa. Voimaa pystyy kontrolloimaan hyvin joka tilanteessa. 625 wattitunnin akussa oli virtaa jäljellä vielä 35 prosenttia 1500 nousumetrin ja 25 kilometrin ajorupeaman jälkeen. Uusi moottori on lisäksi edellistä versiota helpompi polkea sen jälkeen, kun avustusraja ylittyy. Eturatas on nyt samaa kokoa kuin muissa sähköpyörissä, koska Bosch on luopunut sisäisestä rattailla toteutetusta ylennysvaihteesta. Sehän muutti eturattaan pyörintänopeuden 2,5-kertaiseksi suhteessa kampikierroksiin
Täydellisen käsityksen saaminen uudesta Boschista edellyttää, että saamme sillä varustetun pyörän – oli merkki sitten mikä hyvänsä – pidempään testiin kotipoluillemme. Palaamme asiaan lähiaikoina.
Uusi Moterra-mallisto on suunniteltu ajatuksella, sillä siitä löytyy melkein kaikille käyttäjille jotain. Esimerkiksi SE-mallin kehutaan olevan lähes kuin motorisoitu DH-pyörä. Muut versiot taas ovat kuin kotonaan kotimaisessa havumetsäendurossa! Halvimmassa versiossa eli Moterra 3:ssa on siinäkin hiilikuiturunko ja kohtuuhyvät osat. Moterra 3:n 500 wattitunnin akun voi halutessaan päivittää 625-wattituntiseen.
Noin hinnat: Moterra 1 8499 e, Moterra SE 7399 e, Moterra 2 6299 e, Moterra 3 5218 e.
(Artikkeli on alun perin julkaistu Fillari-lehdessä 5/2019)

Moterra SE on DH-tyylinen sähköpyörä, sillä edessä on 180 milliä joustava RockShox Boxxer tuplakruunulla.
Habit Neo on rungoltaan sama kuin Moterra. Joustoa on edessä 140 ja takana 130 milliä. 29-kiekoilla rullaava pyörä soveltuu siis hyvin trailiajoon suomimetsissä. Kuvan Habit Neo 3 maksaa noin 5800 euroa ja Habit Neo 4 kohtuulliset 4800.Habit Neo 3 – PD

Tuoreet ryhmästä Pyörätestit

Koeajossa Fantic Passo Giau

Italialainen Fantic on siitä harvinainen fillaritehdas, että se valmistaa vain moottoroituja kaksipyöräisiä.…

Koeajossa Fantic Integra Fat Sport

Fanticin sähköavusteinen paksupyörä sai 2019-mallivuodelle samanlaisen Integra-muotoilun kuin italialaismerkin täysjoustot. Hydroformaamalla muokattu…

Siirry Sivun alkuun