Trek Powerfly-mallisto

ryhmässä: Pyörätestit

Trekin sähkömaasturin Powerflyn ensimmäiset versiot, pitkäjoustoinen LT ja lyhyempijoustoinen FS esiteltiin vuonna 2016. Vuotta myöhemmin oli vuorossa päivitys, jossa reseptiä oli hierottu hieman paremmaksi. Nyt keväällä 2018 nähtiin toinen päivitysversio.

 

Powerfly LT 9.9 on Trekin sähköpyörämalliston lippulaiva. Runko on hiilikuitua, kuten myös Bontragerin Line Pro 40 carbon –kiekot. Keula on Foxin Kashima-pinnotteinen Factory 36 Float. Vaihteet ovat Sramin käsialaa ja malliltaan sähköpyöriin räätälöidyt XX1 Eagle single-click, 12 speed.

(Artikkeli on julkaistu Fillari-lehdessä 4/2018)
Ensimmäisessä Powerflyssa oli niin sanottu rungon ulkopuolinen akku, jota ei siis mitenkään yritetty jemmata runkorakenteen sisään. Viime vuoden mallin akku oli integroitu puoliksi runkoon ja nyt Trekin suunnittelijat olivat saaneet aikaiseksi täysin integroidulla akulla varustetun Powerflyn. Trekin suunnittelutiimi kertoo tutkineensa markkinoilla olevien eri valmistajien tapoja toteuttaa akun integrointi ja todenneensa ne kaikki syystä tai toisesta hieman puutteellisiksi. Markkinahenkistä puhetta toki, mutta tapa jolla Trekin akku on integroitu, on joka tapauksessa vähintäänkin kiinnostava. Trekin porukka lähti ajattelemaan integroimista akun irrottamisen kannalta. Suurin osa Trekin sähköpyörien omistajista nimittäin irrottaa akun latauksen ja pyörän kuljettamisen ajaksi helpottaakseen pyörän käsittelyä – tai yksinkertaisesti saadakseen akun sähköpistokkeen tuntumaan.Aivoriihen tuloksena syntyi RIB eli Removable Integrated Battery. Trekin selvitysten mukaan akun on viisainta olla asennettu pyörään siten, että se otetaan irti ja pistetään taas takaisin paikoilleen pyörän oikealta eli rataspuolelta. Se mahdollistaa helpoimman pääsyn akulle tilanteessa kuin tilanteessa. Powerflyn akku on helppo poistaa silloinkin, kun pyörä on seinää vasten tai kyljellään maassa – edellyttäen ettei fillari ole irrotuksen kannalta väärä puoli seinää tai tanteretta vasten. Akun irrotus tapahtuu ilman työkaluja, joskin siihen tarvitaan akun paikoilleen lukitsevan lukon avain. Sitä kääntämällä akun yläreunan saa loksahtamaan ulos. Trek on patentoinut Boschin akkuun kantokahvan, joka helpottaa akun nostelua ja kanniskelua. Akun voi tietenkin ladata myös sen ollessa paikallaan, jota varten rungossa on pistoke.

Boschin integroitu 500 Wh akku on sivusta ladattavaa mallia ja siinä on Trekin patentoima kantokahva.

Tähän asti Powerfly-malliston pyörät ovat olleet alumiinirunkoisia. Uudesta Powerfysta on tulossa myös hiilikuituinen versio, joka on alumiinista 650 grammaa kevyempi. Myös moottorin istutus runkoon onnistuu hiilikuidun turvin sulavammin. Tärkeää on tietysti sekin, että hiilikuiturunkoinen versio näyttää alumiinista paremmalta. Valtaosa Powerfly-mallistosta säilyy toki edelleen alurunkoisina.Komponentit ovat sähkömaastureissa kovilla, koska pyörät painavat huomattavasti luomupyöriä enemmän. Jo vuonna 2017 Fox esitteli sähkömaastureihin suunniteltuja joustokeuloja, joita Trek hyödynsi jossain malleissaan. Nyt myös RockShox on ottanut valmistusohjelmaansa sähkömaasturien keulat, samoin Suntour hieman halvempiin pyöriin suunnattuina. Kaikissa Powerflyn LT- eli long travel -malleissa on nyt varta vasten sähköpyöriin suunnitellut joustokeulat. Kaikki Powerflyn LT-mallit on niin ikään varustettu nelimäntäisillä jarruilla, jotka nekin ovat raskaissa sähköpyörissä kovalla rasituksella.Powerfly-mallistossa on tarjolla kaikkien kolmen edellä mainitun valmistajan tekemiä, sähköpyöriin tarkoitettuja keuloja. Mitä merkkiä tai mallia missäkin mallissa käytetään, riippuu tietysti pyörän hintaluokasta.Sähkömoottorin tuoma lisärasitus vaihteisiin ja voimansiirtoon on myös otettu huomioon. Trekin aiempi ratkaisu oli käyttää sähköpyöriin tarkoitettua, kahdeksanrattaisella pakalla varustettua Sramin EX1-vaihteistoa. Se palveli hyvin ja toiminta oli hyvää. Rattaiden kokoerot olivat kuitenkin tietysti isommat kuin esimerkiksi 11-lehtisessä pakassa, joten monelle kuskille tuotti harmaita hiuksia löytää kuhunkin tilanteeseen sopiva vaihde. Nyt Powerflyn kalleimmissa malleissa (9.9 LT, 9.7 LT, 9 LT ja 9 FS) on 12-rattainen vahvistettu 11–50-pakka, jonka skaala riittää mihin vain.

Boschin moottorin käytöstä Trek ei ole luopunut, vaikka markkinoilla on monia muitakin hyviä järjestelmiä. Trek jatkaa yhteis- ja kehitystyötä Boschin kanssa, eikä muiden valmistajien moottorien käyttö ole kuulemma suunnitelmissa. Bosch taas lupailee, että siltä on piakkoin tulossa jotain uutta softapuolelle. Myös uudesta moottorista on huhuja liikkeellä, mutta tämän jutun kirjoittamisen aikaan kyseessä oli todellakin vain huhu! Powerflyn runkogeometria on pysynyt ennallaan. Trek uskoo edelleen hieman normaalia pidempään takahaarukkaan. Mallivuoden 2018 Powerfly LT joustaa 160/150 milliä ja lyhytjoustoisempi FS 130/130 milliä. Powerfly-mallisto on entistä kattavampi ja etenkin värikkäämpi, sillä valikoimaan on lisätty kirkkaita, jopa räikeitä värejä. LT-malleja löytyy viisi, FS-malleja neljä ja jäykkäperäisiä kolme. Naisille on tarjolla kaksi omaa FS-mallia ja kolme jäykkäperäistä. Mallistoon kuuluu myös Powerfly Sport, joka on hyvä lisä esimerkiksi niille, jotka ajavat työmatkoja sähköpyörällä. Sportissa on tehdasasennuksena tarakka, lokarit ja valot. Myös se saa 500 wattitunnin akun, jolloin sähköavustus riittää pitkillekin taipaleille.

Pääsimme testaamaan uutta Powerfly LT 9 -mallia sveitsiläismaisemissa, Trekin testi- ja kehityskuskin Rene Wildhaberin kotipaikan Bad Ragazin ympäristössä. Kaupunkiin on suunnitteilla reittejä sähkömaastureille sekä bike park. Maisemat olivat todella jylhät ja vuorenhuippuja näkyi joka suunnassa. Meille oli suunniteltu reitti, jossa pääsimme tutustumaan maastoihin huolella. Aloitimme päivän ajamalla puolentoista tunnin verran ylämäkeen. Onneksi alla oli sähköpyörä, sillä matkalla oli todella jyrkkiä nousuja, joissa myös Trekin hieman pidemmästä takahaarukasta oli hyötyä. Keula pysyi ongelmitta maassa jyrkissäkin nousuissa, vaikka olin matkassa 50 millin ohjainkannattimella ja rungon kulmiin vaikuttava Minolink ruuvattuna low-asentoon. Boschin moottori on edelleen yksi vahvimmista. Kun löytää sopivan kadenssin suhteessa moottoriin tuottamaan lisäpotkuun, pyörällä pääsee ylös uskomattomista paikoista. Eagle-vaihteisto takaa, että välityksiä riittää joka tilanteeseen.Onneksi sen, mikä menee ylös, täytyy myös tulla alas. Niin nytkin, sillä Rene oli suunnitellut meille reitin, jossa yhdistyivät alueen parhaat puolet alamäkiä unohtamatta. Jousitus on aina ollut yksi Trekin Powerfly LT -mallin vahvimpia puolia. Se toimii herkästi alkujoustosta lähtien poimien epätasaisuudet hienosti pois. Isotkaan iskut eivät tule läpi, vaan jousitus toimii hienosti ja aktiivisesti joka tilanteessa. Pitkähkö takahaarukka tuo vakautta alamäessä, mutta on siitä hieman haittaakin. Powerfly ei ole ketterä, vaan tiukoissa alamäkimutkissa se vaatii tilaa kääntyäkseen. Kankeus yhdistettynä puhdikkaaseen Boschin moottoriin on välillä hankala yhdistelmä, etenkin kun eturengas on lähellä polun reunaa. Alamäkeen on helpompi ajaa moottori Tour-moodilla kuin eMTB-moodilla. Näin toimien moottorin mukaantulo mutkasta polkaistaessa ei ole liian rajua. Kahden päivän ajojen jälkeen voi sanoa, että Trekin päivitetty Powerfly 2018 on oivallinen joka paikan pyörä, jossa on hyvä jousitus. Akun integroinnin myötä se näyttää aiempaa paremmalta ja akun poisto on helpompaa. Ja ensimmäistä kertaa juomapullo mahtuu runkoon! Teksti: Jani Kaajaluoma. Kuvat: Sterling Lorence

Powerfly-mallisto Trekin sivulla

 

Tuoreet ryhmästä Pyörätestit

Koeajossa GZR Advantag-e

Megaleveillä renkailla varustettu GZR Advantag-e on kuin kaksipyöräinen sähkömönkijä. Luomumaisen Shimanon moottorin…

Siirry Sivun alkuun