Koeajossa Canyon Spectral:ON 7.0

ryhmässä: Pyörätestit

Canyon on rakentanut trailityylisen sähköpyöränsä Shimanon moottorin ympärille. Pienikokoinen moottori on antanut insinööreille hyvän lähtökohdan ja lopputulos on sekä kevyt että kompakti.

”Emme halunneet luoda vain sähköpyörää, vaan oikealta suorituskykyiseltä maastopyörältä tuntuvan sähköavusteisen pyörän”, kerrotaan Canyonin esitteessä. Tavoitteen saavuttamiseksi saksalaisvalmistajan insinöörit ottivat pohjaksi uuden Spectral-luomupyörän, mutta laittoivat CADiin muutaman muuttujan lisää.
Testipyörän M-kokoinen runko on ohjaamoltaan väljempi kuin sen ilman avustusta poljettava veli. Vaakaputki (61,6 cm) ja reach (44,5 cm) ovat pitkänpuoleiset. Takahaarukka sen sijaan onnistuttiin Shimanon pienen moottorin ansiosta tekemään yhtä lyhyeksi (43 cm) kuin tavallisessa Spectralissa.
Ohjauskulma on nykyaikaiseen trailipyörään tyypillisen semiloiva (66,8 astetta) ja satulakulma jyrkkä (73,8 astetta). Takaiskarin yläpään korvake on rungossa kiinni pultilla ja sen paikkaa voi muuttaa, jolloin kulmat ovat 67,6/74,6 astetta. Pyörässä on vakiona matala takapää, eli loivakulmaisempi asento, joka tuntui selvästi paremmalta.
Joustoa on molemmissa päissä 150 milliä. Edessä on RockShox Lyric puristus- ja paluupuolen vaimennusten pikasäädöillä. Keulan mukana tulee myös tokeneita, joilla voi säätää ilmajousen progressiota. Vakiona sisällä oli kaksi tokenia, mutta me lisäsimme parin lenkin jälkeen yhden, jolla saimme pienemmillä paineilla saman kantavuuden, mutta paremman alkuherkkyyden.
Takaiskarina on RockShox Deluxe R, jossa R-tarkoittaa reboundia eli paluuvaimennuksen säätöä. Lukitusta ei siis ole, ja se on kokemustemme mukaan sähköpyörässä yhtä turha kuin paavin pallit. Kummallakaan ei ole mitään käyttöä!
Edessä pyörii 29-kiekko 2,5 tuuman levyisellä renkaalla, kun taas takana on 27,5-kiekko 2,8-renkaalla. Renkaat ovat sähköpyöräkäyttöön hienosti sopivat Maxxiksen DH-versiot.
Testipyörän osat ovat täyttä Shimanoa: vaihteet XT-sarjaa ja jarruina nelimäntäiset Zeet.
M-kokoinen testipyörä painoi 22,5 kiloa. Canyon kertoo nettisivuillaan painoksi 22,4 kiloa, joten valmistajan ilmoitus on hyvin kartalla. Näin on ollut myös muiden Canyonin pyörien kohdalla, joita olemme vuosien varrella testanneet.
Spectral:ON 8.0 maksaa 4999 euroa, eli 700 euroa testipyörää enemmän, ja painaa Canyonin mukaan 22,1 kiloa. Foxin iskareilla ja Sramin osilla varustettu 8.0 olisi ollut valintamme tähän testiin, mutta saatavuus on kortilla, sillä pyörät oli testin aikaan myyty loppuun. Shimanon SLX-osilla ja RockShoxin iskareilla sekä Schwalben renkailla varustettu Spectral:ON 6.0 puolestaan maksaa 3799 euroa ja on markkinoiden hintakelpoisin sähkötäysjousto!
Malliston hienoin laite, Shimanon sähkövaihteilla, Foxin Kashima-iskareilla ja hiilikuitukiekoilla varustettu Spectral:ON 9.0 painaa valmistajan mukaan 21,2 kiloa ja maksaa 5999 euroa, joka on sekin hinnan ja laadun suhteen jiirissä.

Sivusta katsottuna Spectral:ON näyttää lyhyeltä, mutta kyseessä on osittainen näköharha. Eniten vaikutelmaa korostavat kiekot, jotka näyttävät olevan eri paria. Mittasimme renkaiden ulkohalkaisijoiden eroksi tasan tuuman, joten silmämitan mukainen eriparisuus ei ole ihme.
Pyörän päällä ei kuitenkaan tunne oloaan ahtaaksi vaan päinvastoin. Vaakaputki on M-kokoiseen runkoon pitkä ja laskee reippaasti takapäästään. Kuskin tilat ovatkin väljät, voimisteli pyörän päällä miten tahansa. Ylävartalon saa taivutettua ohjaustangon päälle, jolloin eturenkaalle saa kurveissa tehokkaasti painetta.
Lyhyen takahaarukan ansiosta Canyon tuntuu kevytkeulaiselta ja etupyörän saa nypättyä helposti ilmaan. Puiden ja pienten ojien yli keulitukset sujuvat melkein kuin kevyellä luomupyörällä. Lyhytperäinen Spectral:ON kääntyy ketterästi ja reagoi vauhdin pumppaamiseen hyvin.
Osasyy siihen, että pyörä vastaa pumppaamiseen ja kuskin liikkeisiin tehokkaasti johtuu todella kantavasta jousituksesta. Takapää ei keinu tuntuvasti vaikka miten keikkuu satulassa. Se myös kestää isoja ryskyjä pohjaamatta. Jostain on kuitenkin samalla tingitty, sillä juurakkopyykkilaudassa jousitus on pintakova.

Canyonin koeajot aloitettiin syyssateissa, jolloin maastot olivat niin liukkaat, että peikotkin pyörivät perseellään. Me sen sijaan ajelimme löysin rantein, sillä pidon varmistivat Maxxiksen pehmeäkumiset DHF- ja DHR II -renkaat.
Kapeat mutkittelevat polut ja pienipiirteinen, haastava röllimetsä ovat sähkö-Canyonin ominta aluetta. Shimanon luomumainen moottori sekä kevyen ja ketterän oloinen runko innostavat rajojen hakemiseen kaikenlaisessa maastossa.
Shimano vaatii nykymoottoreista eniten pyörittämistä, joten vastamäkiin pitää valita sopivan pieni vaihde ja hyökätä eteenpäin jalat vispaten. Trail-asennolla Shimano käyttää eri tehoalueita, joten se soveltuu yhtä lailla kaahaamiseen kuin kuumottavissa paikoissa kikkailuunkin. Trailin ja Turbon hyökkäävyyttä ja avustuksen tehoa voi myös räätälöidä älypuhelimella, jos moottorin vakioasetukset eivät miellytä.
Turbo on vauhtileikittelystä pitävien vetomiesten valinta. Täydellä teholla Shimano jättää myös inan verran ”kaasua” päälle, jolloin se avustaa kivenkoloissa juuri tarvittavat muutaman kymmenen senttiä polkematta ja matka jatkuu ilman kampien kolinaa. Muutenkaan Canyonin kammet eivät ota herkästi maakosketuksia, sillä ne ovat 165-milliset. Luomupyörään lyhyet, mutta nopeasta pyörityksestä tykkäävän Shimanon moottorin kanssa fiksu valinta.
”Hyvässä kiipijässä pitää olla pitkä takahaarukka”, kuulee usein sanottavan. Totta toinen puoli, sillä lyhyt perä herkistää keulimista. Toisaalta lyhyt vipu painaa takarengasta kovemmalla paineella maahan, jolloin rengas pitää paremmin. Canyonin takarengas pureutuu alustaan todella tehokkaasti ja jyrkkä satulakulma sekä pitkä vaakaputki mahdollistavat kuskin painon siirron tarpeeksi eteen. Aggressiivisella otteella ja työntämällä nenän pitkälle ohjaustangon päälle Spectral:ON kiipeää hyvin. Tarkkuutta se kuitenkin vaatii, jotta paino myös pysyy edessä eikä keula ala keventyä poljinrytmin tahdissa!
Lyhyt takahaarukka ja trailityylinen ohjauskulma tekevät ajamisesta nopeissa laskuissa hiukan levotonta. Onneksi levottomuus tuntuu vain suoraviivaisissa ryskyttävissä alamäissä. Meno asettuu heti, kun polku alkaa kääntyillä ja pyörää alkaa paiskoa mutkasta toiseen. Vaikka sähkö-Spectral on selkeästi trailityyppinen pyörä, pelittää se kotimaan hissipyöräpaikoissakin, jos sellaista haluaa välillä harrastaa.

Koeajo todisti, että Canyon on tehnyt lupaustensa mukaisen, suurelta osin luomumaisen sähkötäysjouston. Se puhuttelee yhtä lailla rauhallisesti ajavaa seikkailijaa kuin haastavassa maastossa taitojaan ulosmittaavaa pyöräilijää, joilla on selvä persustuntuma tavallisella maastopyörällä ajamisesta.
Eri kokoisia kiekkoja epäilevän ei kannata olla huolissaan vaan päinvastoin. 29 eturengas rullaa esteiden yli tökkimättä ja tekee ohjauksesta tarkan. Plussakokoinen 27,5 takarengas taas mahdollistaa pienemmillä paineilla ajamisen, joka lisää mukavuutta ja pitoa.

Artikkeli on julkaistu Fillari-lehdessä 7/2018


Merkki: Canyon Spectral:ON 7.0 vm.2018
Maahantuoja: Canyon Finland
Hinta: 4 299 euroa
Moottori: Shim. Steps E8000, 70 Nm, 250 W, paino 2,9 kg
Akku: Shim. BT-E8010 Litium-ion, 36 V, 14 Ah/504 Wh, paino 2,64 kg
Runkoputki: 6066-alumiinia
Etuhaarukka: RockShox Lyric RC, joustomatka 150 mm
Takajousitus: RockShox Deluxe R, joustomatka 150 mm
Koko: M (muut koot XS, S, L ja XL)
Paino: 22,5 kg (ilman polkimia)
Ohjaus/satulakulma: 66,8/73,8 tai 67,6/74,6 astetta
Vaakaputken pituus: 61,6 cm
Satulaputken pituus: 44,5 cm
Akseliväli: 118,3 cm
Takahaarukan pituus: 43 cm
Keskiön korkeus: 33,5 cm
Vaihteensiirtäjä: Shim. XT
Takavaihtaja: Shim. XT
Jarrut: Shim. Zee, jarrulevyt 203 mm
Kammet/rattaat: Shim., 165 mm/34
Takarattaat: Shim. M7000, 11–46, 11 ratasta
Vanteet: DT Swiss H1700 Spline
Navat: DT
Renkaat: Edessä Maxxis DHF 29×2,5″, takana Maxxis DHR II 27,5×2,8″
Ohjaustanko/kannatin: Raceface Aeffect R, 76 cm/ Raceface Aeffect R, 5 cm
Ohjainlaakeri: Acros AZX 214
Satula/tolppa: Canyon SD:ON/Kind Shock Lev SI -hissitolppa
Kiekkojen paino: 5,88 kg (mukana renkaat, rataspakka, jarrulevyt ja läpiakselit)